Porada tygodnia

Porady tygodnia

  1. Zaległy urlop wypoczynkowy do 30 września

Do czasu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, zaległego urlopu wypoczynkowego. Pomimo takiej regulacji pracodawca ma obowiązek udzielenia zaległego urlopu najpóźniej do 30 września 2021 r.

Sytuacja epidemiczna w 2020 r. i związane z nią ograniczenia przemieszczania się, w tym wyjazdów zagranicznych, spowodowały, że wielu pracowników nie zdecydowało się na wykorzystanie urlopów wypoczynkowych w przysługującym im wymiarze. W konsekwencji doprowadziło to do kumulacji zaległego urlopu, który powinien zostać udzielony do 30 września 2021 r.

Należy przy tym pamiętać, że przepisy ustawy o COVID-19 wprowadziły na czas stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii wyjątkowe rozwiązania w zakresie udzielania zaległego urlopu. Zgodnie z nimi pracodawca w tym szczególnym okresie może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu. Natomiast pracownik jest obowiązany taki urlop wykorzystać (art. 15gc ustawy o COVID-19).

Termin, do którego należy udzielić zaległego urlopu

Należy zwrócić uwagę na fakt, że wprowadzenie uprawnienia dla pracodawcy do jednostronnego decydowania o terminie wykorzystania przez pracownika zaległego urlopu wypoczynkowego w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii nie uchyla regulacji nakładającej na pracodawcę obowiązek udzielenia pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowego najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego (art. 168 Kodeksu pracy). W praktyce oznacza to, że pracodawca, wydając pracownikowi polecenie wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego, powinien tak określić termin wykorzystania tego urlopu, aby jego rozpoczęcie przypadało przed 30 września.

Źródło: https://inforfk.pl/aktualnosci/8239435,Zalegly-urlop-wypoczynkowy-do-30-wrzesnia.html

Porady tygodnia

  1. Wyższe wynagrodzenia i odpisy na zfśs w 2022 r.

Podwyższenie wynagrodzeń członków zarządzających i organów nadzorczych w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, odmrożenie maksymalnych wynagrodzeń osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi i podwyższenie podstawy dokonywania odpisów na zfśs przewiduje tzw. ustawa okołobudżetowa na 2022 r.

W projekcie ustawy okołobudżetowej na 2022 r. zaproponowano:

  • ustalenie wysokości wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i innych pracowników, których wynagrodzenia są relacjonowane do wynagrodzeń sędziów i prokuratorów, w odniesieniu do przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2020 r. ogłoszonego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
  • odmrożenie o 2 lata, w porównaniu do 2021 r., tj. na poziomie ustawowym dla 2019 r. podstawy wymiaru (w wysokości 5071,25 zł – przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2018 r.), służącej do ustalania wynagrodzenia dla osób zatrudnionych w podmiotach podlegających pod przepisy ustawy z 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1907), tj. wynagrodzeń członków zarządzających i organów nadzorczych, a także wybranych postanowień umów zawieranych z członkami organów zarządzających w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, a także państwowych i komunalnych osób prawnych;
  • odmrożenie o rok w stosunku do 2021 r. maksymalnych wynagrodzeń osób wymienionych w art. 2 ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136), tj. ustalanie maksymalnych wysokości wynagrodzenia miesięcznego dla osób wymienionych w powyższym przepisie poprzez przyjęcie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2020 r. (tj. 5655,43 zł);
  • odmrożenie o rok, względem 2021 r. świadczeń socjalnych, tj. na poziomie ustawowym obowiązującym dla 2020 r. W przypadku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podstawą naliczania odpisu będzie przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r. ogłoszone przez Prezesa GUS – w wysokości 4434,58 zł;
  • odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli naliczany od kwoty bazowej z 1 stycznia 2019 r.;
  • odpis na fundusz świadczeń socjalnych dla osób uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych oraz członków ich rodzin naliczany od środków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2019 r. na emerytury i renty.

Źródło: www.rcl.gov.pl

2. E-faktura – przyspieszenie i standaryzacja procesu fakturowania

Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Ministerstwo Finansów chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak, aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Ministerstwo Finansów opublikowało jednocześnie roboczą wersję struktury logicznej e-faktury. Opracowaliśmy ją z uwzględnieniem uwag zgłoszonych podczas konsultacji podatkowych z przedsiębiorcami.

W pierwszej fazie wdrażania e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Będzie ona działała, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i obecnie już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. W 2023 r. korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne.

Wdrożenie e-faktur to kolejny przykład cyfryzacji usług fiskusa. Przyniesie dwa bardzo pozytywne skutki dla polskiej gospodarki. Po pierwsze znacznie ułatwi rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Po drugie, przyspieszy wykrywanie prób wyłudzenia podatku, a przez to zwiększy bezpieczeństwo uczciwych firm i posłuży dalszemu zmniejszeniu luki VAT – wyjaśnia wiceminister Jan Sarnowski.

Korzyści wynikające z tego rozwiązania:

  • Szybkość: podatnicy wybierający e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej – termin zwrotu skróci się dla nich o 20 dni, z 60 na 40.
  • Bezpieczeństwo: faktura pozostanie w bazie danych MF i nigdy nie ulegnie zniszczeniu czy zaginięciu, nie będzie konieczności wydawania jej duplikatów.
  • Przyspieszenie obrotu: dzięki działaniu za pośrednictwem bazy ministerstwa, zawsze będziemy mieli pewność, że faktura trafiła do kontrahenta.
  • Wygodę: e-faktury będą wydawane według jednego wzorca tak, że będą bardzo łatwe w użyciu.
  • Standaryzację: wzajemne rozliczenia oraz księgowanie faktur w systemach FK stanie się dużo łatwiejsze.
  • Mniej obowiązków: podatnik nie będzie musiał przechowywać faktur wystawionych w KSeF, ponieważ będą one przechowywane przez administrację przez okres 10 lat, a więc co do zasady w okresie, w którym większość zobowiązań podatkowych się przedawnia
  • Mniej danych do przesłania: podatnik wystawiający faktury w KSeF nie będzie musiał przesyłać na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA). Dane te będą dostępne dla organów podatkowych w KSeF, a zatem ich dodatkowe przesyłanie nie miałoby uzasadnienia

E-Faktura to wiele korzyści dla biznesu. To nie tylko szybszy zwrot VAT, ale także postulowane przez przedsiębiorców przyspieszenie i standaryzacja procesu fakturowania. Ponadto to likwidacja wielu obowiązków podatkowych, w tym zwłaszcza konieczności przechowywania faktur przez podatnika i udostępniania ich podczas kontroli, czy przesyłania na żądanie organów struktury JPK_FA – dodaje wiceminister Jan Sarnowski.

SLIM VAT 2 i zmiany w fakturowaniu w ramach KSeF

W ramach projektu wdrażającego do polskiego systemu prawnego e-fakturę, procedowane są również zmiany w fakturowaniu stanowiące część pakietu SLIM VAT 2. Dotyczą one:

  • Braku obowiązku zamieszczania oznaczenia „Duplikat”, gdy faktura pierwotna ulegnie zniszczeniu lub zaginie;
  • Braku obowiązku umieszczania na fakturze korygującej wyrazów „Faktura korygująca” albo „Korekta”, czy wskazywania przyczyny korekty;
  • Korekt zbiorczych – będą możliwe do poszczególnych pozycji z faktury. Dopuszczalna będzie przez podatnika za dany okres na rzecz jednego odbiorcy, za pomocą faktury korygującej, zarówno korekta faktur poszczególnych dostaw lub usług, jak i korekta wszystkich dostaw lub usług;
  • Możliwości wcześniejszego wystawienia faktury – zmiana pozwoli podatnikom na wystawianie faktur nie wcześniej niż 60. dnia (zamiast obecnych 30 dni) przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, jak i 60. dnia przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Krajowy System e-Faktur – robocza wersja struktury logicznej e-faktury

Aby umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do wprowadzanej innowacji, opublikowano roboczą wersję struktury logicznej e-Faktury (FA_VAT). Opracowano ją z uwzględnieniem uwag zgłoszonych podczas konsultacji podatkowych z przedsiębiorcami.

Roboczą wersję struktury FA_VAT udostępniono na stronie Ministerstwa Finansów – Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce Krajowy System e-Faktur i na stronie podatki.gov.pl.

Pytania dotyczące struktury można już teraz kierować na adres: info.ksef@mf.gov.pl

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

  1. Ulga na zakup kas wirtualnych – objaśnienia podatkowe

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad przyznawania ulgi na zakup kas wirtualnych. Dzięki nim i zawartym w nich przykładom, realizacja ulgi na zakup kas wirtualnych stanie się prostsza.

Czym są kasy wirtualne?

Kasa wirtualna to kasa fiskalna w postaci aplikacji, instalowana na tablecie, smartfonie lub laptopie. Kasą jest zatem oprogramowanie, a nie urządzenie, na którym jest ona zainstalowana. Kasy wirtualne stosować mogą podatnicy działający przede wszystkim w branżach transportowej, hotelarskiej czy gastronomicznej, tj. wskazanych w rozporządzeniu w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas wirtualnych.

Objaśnienia podatkowe

Korzystanie z kasy wirtualnej to bezpieczny i tani sposób ewidencjonowania transakcji pomiędzy biznesem a konsumentem. Kasa wirtualna jest wygodna i prosta w użyciu. Zależy nam na tym, aby używało ich jak najwięcej firm. Dlatego przy ich zakupie przysługuje podatnikowi prawo do ulgi podatkowej. Dzięki objaśnieniom, zasady jej zastosowania nie będą już budzić żadnych wątpliwości – wyjaśnia wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Objaśnienia dotyczą zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas wirtualnych.

Podatnik, zobowiązany do wymiany kasy starego typu na kasę on-line, może skorzystać z ulgi na zakup tej kasy. Kwota preferencji może sięgać 90% jej ceny zakupu kasy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Ulga dotyczy na tych samych zasadach kas sprzętowych i wirtualnych – przypomina wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Objaśnienia podatkowe doprecyzowują m. in. zasady ewidencjonowania płatności za sprzedaż, gdy następuje ona na przełomie miesięcy, za pośrednictwem poczty, banku czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Chodzi o moment ujęcia transakcji w ewidencji sprzedaży, gdy płatność otrzymano po zakończeniu sprzedaży w danym dniu.

Jeśli podatnik o dokonaniu wpłaty na jego rachunek bankowy dowiaduje się dopiero następnego dnia po jej zleceniu, w chwili otrzymania odpowiedniej informacji z banku, to ma obowiązek niezwłocznego zaewidencjonowania płatności na kasie rejestrującej (w dniu odczytu płatności w banku). Jeśli wpłata ma miejsce 31 marca, a podatnik dostał z banku informację o wpłacie 1 kwietnia, to powinien dokonać rozliczenia VAT z tej wpłaty za marzec, pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za kwiecień  – wyjaśnia Paweł Selera, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

Źródło: Ministerstwo Finansów

2. Nie zarejestrowałeś się w CRPA – złóż czynny żal

Jeśli nie dokonałeś w terminie zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), możesz złożyć tzw. czynny żal. Aby był skuteczny podaj istotne okoliczności niedopełnienia obowiązku rejestracji. Jednocześnie koniecznie zarejestruj się w CRPA.

Zgłoszenia rejestracyjne w CRPA są składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. W przypadku niedotrzymania terminu rejestracji, możesz skorzystać z tzw. czynnego żalu.

Złóż go właściwemu w sprawach akcyzy naczelnikowi urzędu skarbowego. Możesz to zrobić papierowo lub elektronicznie (przy zachowaniu warunków określonych w Kodeksie karnym skarbowym) albo ustnie do protokołu.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

  1. Aplikacja e-Deklaracje Desktop dostępna tylko do końca 2021 r.

31 grudnia 2021 roku MF przestanie udostępniać aplikację e-Deklaracje Desktop. Użytkownicy, którzy chcą zachować deklaracje wysłane przez aplikację, mogą je zapisać jako pliki PDF. Po 1 stycznia nadal będzie można wysyłać przez bramkę e-Deklaracje formularze interaktywne z wykorzystaniem wtyczki (plug-in).

31 grudnia 2021 roku MF przestanie udostępniać aplikację e-Deklaracje Desktop. Użytkownicy, którzy chcą mieć dostęp do deklaracji wysłanych przez aplikację, mogą je zapisać jako pliki PDF (z użyciem funkcjonalności aplikacji).

Jak zapisać formularze w aplikacji e-Deklaracje Desktop

Formularze (deklaracje oraz Urzędowe Potwierdzenia Odbioru – UPO), które znajdują się w zakładce „Moje rozliczenia”, można zapisać w formie PDF lub wydrukować. Aby to zrobić, należy skorzystać z paska narzędzi Adobe Readera, który jest dostępny nad otwartym formularzem (po kliknięciu ikony dyskietki otworzy się okno z pytaniem o miejsce zapisania pliku, a po kliknięciu ikony drukarki – okno parametrów wydruku).

Od 1 stycznia 2022 roku w zakładce e-deklaracje nie będą dostępne instrukcje i pliki  instalacyjne aplikacji.

Dlaczego warto zachować formularze z e-Deklaracje Desktop

Deklaracje złożone przez aplikację e-Deklaracje Desktop w poprzednich latach mogą być niezbędne w przypadku:

  • składania zeznań lub deklaracji drogą elektroniczną, zarówno za pośrednictwem usługi Twój e-PIT, dostępnej w serwisie e-Urząd Skarbowy, formularzy interaktywnych, jak i formularzy on-line,
  • konieczności sprawdzenia poprawności danych w deklaracjach składanych do urzędu skarbowego oraz przy ewentualnym składaniu korekty tych deklaracji.

Formularze interaktywne wysyłane przez bramkę e-Deklaracje – bez zmian

Zmiany nie dotyczą formularzy interaktywnych wysyłanych przez bramkę e-Deklaracje. Oznacza to, że formularze interaktywne będą nadal udostępniane i będzie je można wysyłać z wykorzystaniem wtyczki (plug-in).

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

  1. Elektroniczne potwierdzenia na PUE dla świadczeniobiorców

Od 31 lipca już nie tylko ubezpieczeni, ale i świadczeniobiorcy mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne potwierdzenia na portalu PUE ZUS. Taki dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS i można przekazać go do instytucji, która tego oczekuje.

Dotychczas tylko ubezpieczeni i płatnicy składek mogli samodzielnie generować elektroniczne potwierdzenia o danych zgromadzonych w ZUS na PUE ZUS. Od 31 lipca taką możliwość mają również świadczeniobiorcy.

Potwierdzenie danych świadczeniobiorcy to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który nie wymaga już podpisu pracownika ZUS. Na potwierdzeniu mogą znaleźć się informacje dotyczące przysługujących emerytur, rent i zasiłków, czy wysokości świadczenia. Taki dokument można przekazać do instytucji, która tego oczekuje.

Na zmianach zyskają również ubezpieczeni. Od 31  lipca mogą również wygenerować potwierdzenie z informacją, że nie pobierają żadnego świadczenia.

Źródło: https://inforfk.pl/aktualnosci/8219280,Elektroniczne-potwierdzenia-na-PUE-dla-swiadczeniobiorcow.html z dnia 05.08.2021 r.

2. MF przypomina o obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych

Powinny to niezwłocznie uczynić m.in. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia AKC-R i nie uzupełniły go o dane, które dotychczas były niewymagane.

Kto musi się zarejestrować w CRPA?

Obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego w CRPA przez PUESC do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu dotyczy podmiotów:

  • zamierzających prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych,
  • zamierzających prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczące podmioty węglowe i pośredniczące podmioty gazowe,
  • prowadzących w ramach prowadzonej działalności gospodarczej miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych,
  • wyznaczonych jako podmioty reprezentujące,
  • nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są osobami fizycznymi i zamierzają zużywać następujące wyroby zwolnione od akcyzy:
    • gaz LPG do celów opałowych,
    • paliwa lotnicze,
    • paliwa żeglugowe.

Podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R, przyjętego przez naczelnika urzędu skarbowego, które pomimo trwającego od 1 lutego do 30 czerwca 2021 roku okresu przejściowego nie dopełniły obowiązku uzupełnienia AKC-R o dane dotychczas niewymagane, powinny niezwłocznie to zrobić.

Obowiązek niezwłocznej rejestracji w CRPA spoczywa również na podmiotach:

  • prowadzących działalność gospodarczą jako pośredniczące podmioty węglowe i pośredniczące podmioty gazowe na podstawie powiadomienia złożonego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego,
  • nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są osobami fizycznymi i zużywają następujące wyroby zwolnione od akcyzy:
    • gaz LPG do celów opałowych,
    • paliwa lotnicze,
    • paliwa żeglugowe.

Ważne

W przypadku podmiotów zużywających, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są osobami fizycznymi, rejestracja jest warunkiem nabycia paliw lotniczych, paliw żeglugowych i gazu LPG ze zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Rejestracja nie jest natomiast warunkiem nabycia ze zwolnieniem od akcyzy wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych przez – odpowiednio – finalnych nabywców węglowych lub finalnych nabywców gazowych.

Informacje na temat zasad i sposobu rejestracji w CRPA są dostępne na stronach:

Źródło: https://inforfk.pl/aktualnosci/8217666,MF-przypomina-o-obowiazku-rejestracji-w-Centralnym-Rejestrze-Podmiotow-Akcyzowych.html z dnia 05.08.2021 r.

Porady tygodnia

  1. Oddawanie dnia wolnego za święto 1 maja 2021 r. przypadające w sobotę

W 2021 r. święto 1 maja przypada w sobotę. Pracodawcy muszą więc wyznaczyć pracownikom, którzy mają sobotę wolną z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, inny dzień wolny od pracy. Powinni to zrobić w ramach okresu rozliczeniowego, w którym występuje to święto.

Obowiązek oddania dnia wolnego za święto przypadające w sobotę wynika z tego, że taki dzień jest traktowany jako dzień wolny z tytułu święta. Natomiast pracownikom trzeba jeszcze zapewnić dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pracownicy nie korzystają bowiem z dnia wolnego z takiego tytułu, jeżeli święto przypada w sobotę. Nie będą mieli zatem zachowanego przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Dotyczy to przede wszystkim pracowników, którzy mają wyznaczoną sobotę jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

W przypadku pracowników, którzy pracują w różnych dniach – od poniedziałku do soboty lub niedzieli – zgodnie z obowiązującymi ich harmonogramami czasu pracy, fakt, że w danym okresie rozliczeniowym święto przypada w sobotę, pracodawca powinien uwzględnić już w samym harmonogramie czasu pracy – ustalając prawidłowo wymiar czasu pracy oraz minimalną liczbę dni wolnych. Jeśli pracodawca to zrobi, pracownik nie ma roszczenia o dodatkowy dzień wolny z tytułu święta przypadającego w sobotę, gdyż fakt ten pracodawca uwzględnił w stworzonym harmonogramie czasu pracy.

Przepisy prawa pracy nie narzucają konkretnego terminu wykorzystania dnia wolnego w zamian za święto przypadające w wolną sobotę. Wskazują tylko ramy czasowe, do kiedy trzeba udzielić takiego dnia wolnego. Nie nakazują również, aby cała załoga z tej samej firmy odebrała wolne w jednakowym terminie. Decyzję w tym zakresie podejmuje pracodawca. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby poszczególni pracownicy wykorzystywali dni wolne w różnych terminach.

Żródło: https://inforfk.pl/aktualnosci/8146709,Oddawanie-dnia-wolnego-za-swieto-1-maja-2021-r-przypadajace-w-sobote.html z dnia 28.04.2021

2. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy wydłużony do 9 maja

Żłobki i przedszkola otwarte, dziecko miało uczęszczać do placówki, ale ta w związku z koronawirusem została zamknięta – co z dodatkowym zasiłkiem opiekuńczym? – Dodatkowy zasiłek opiekuńczy został wydłużony do 9 maja, jeśli np. żłobek zostanie zamknięty albo nie będzie mógł zapewnić opieki naszemu dziecku, ten zasiłek będzie nam przysługiwał.

Rada Ministrów zdecydowała o wydłużeniu prawa do dodatkowego zasiłku opiekuńczego o kolejne dwa tygodnie, czyli do 9 maja br.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje w sytuacji zamknięcia lub ograniczonego funkcjonowania otwartych placówek zapewniających opiekę, a także w przypadku niemożności zapewnienia opieki przez żłobek, klub dziecięcy, przedszkole, placówkę pobytu dziennego oraz inną placówkę lub podmiot zatrudniający dziennych opiekunów z powodu zamknięcia lub czasowego ograniczenia funkcjonowania tych placówek w związku z COVID-19.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje wówczas, gdy placówki są nadal zamknięte ze względu na COVID-19 oraz w sytuacji, gdy placówka, która wznowiła działalność stacjonarną, zostanie zamknięta lub jej funkcjonowanie – mimo że jest otwarta – zostanie ograniczone ze względu na nieprzewidziane zamknięcie klasy czy oddziału.

– Oznacza to, że zasiłek przysługuje w sytuacji, gdy nie będzie możliwości zapewnienia opieki nad dziećmi lub dorosłymi osobami niepełnosprawnymi. Jeżeli np. żłobek, do którego miało uczęszczać nasze dziecko, zostanie czasowo zamknięty, to taki zasiłek będzie nam przysługiwał – mówi minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy w przypadku zamknięcia lub ograniczonego funkcjonowania placówek przysługuje:

  • rodzicom dzieci w wieku do lat 8,
  • ubezpieczonym rodzicom dzieci:
    • do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności,
    • do 18 lat, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
    • do 24 lat, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • ubezpieczonym rodzicom lub opiekunom osób pełnoletnich niepełnosprawnych, zwolnionym od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad taką osobą.

Źródło: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej

Porady tygodnia

  1. Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2021 r.

Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wydał informację z dnia 28 stycznia w sprawie najniższej podstawy wymiaru składki oraz kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2021 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.

Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2021 r. dla:

  1. osób, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,
  2. twórców i artystów,
  3. osób, które prowadzą działalność w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także osób prowadzących działalność
    w zakresie wolnego zawodu, z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  4. wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej,
  5. osób, które prowadzą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów
    o systemie oświaty,
  6. osób, które korzystają z ulg w składkach na ubezpieczenia społeczne (ulga na start, preferencyjne składki, mały ZUS plus)

oraz osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność lub korzystającymi z ulg

stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 4.242,38 zł (75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia).

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2020 r. wyniosło 5.656,51 zł.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne w 2021 r. nie może być niższa od kwoty 381,81 zł(tj. 9% podstawy wymiaru składki).

Podstawa prawna:

  • Art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.).
  • Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2020 r. (M. P. poz. 103).
  • Art. 79 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

 

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

2. Tarcza antykryzysowa 7.0 – jakie wsparcie wypłaca ZUS

Od 1 lutego 2021 r. przedsiębiorcy z określonych branż mogą skorzystać z ponownego świadczenia postojowego oraz zwolnienia z obowiązku opłacania składek za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. Wnioski można złożyć tylko elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Ponowne świadczenie postojowe

Ponowne świadczenie postojowe przysługuje osobom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie przepisów Prawa przedsiębiorców, których rodzaj przeważającej działalności, na dzień 30 listopada 2020 r., oznaczony jest kodem PKD wymienionym w tzw. Tarczy antykryzysowej 7.0.

Ponowne świadczenie postojowe (w zależności od kodu PKD przeważającej działalności na 30 listopada 2020 r.) przysługuje jednokrotnie albo maksymalnie dwa razy. Ponowne świadczenie postojowe można otrzymać w takiej samej wysokości co wcześniej wypłacone świadczenie postojowe (2 080 zł albo 1 300 zł).

Wniosek o ponowne świadczenie postojowe (RSP-DD7) można złożyć od 1 lutego 2021 r. Najpóźniej powinien trafić do ZUS w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r.

Aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek płatnik musi spełnić następujące warunki:

  • rodzaj przeważającej działalności na 30 listopada 2020 r., według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, ma oznaczony kodem wymienionym w Tarczy antykryzysowej 7.0,
  • przychód z tej działalności w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego,
  • był zgłoszony w ZUS jako płatnik składek przed 1 listopada 2020 r.,
  • przekaże do 28 lutego 2021 r. deklaracje rozliczeniowe i imienne raporty miesięczne za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r.(chyba że jest zwolniony z tego obowiązku),
  • złoży wniosek (RDZ-B7) do 31 marca 2021 r.

Źródło: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej

Porady tygodnia

  1. Dane o kwarantannie i izolacji do wypłaty świadczeń chorobowych udostępniane przez ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie pozyskiwać dane o osobach, które odbywają kwarantannę lub przebywają w izolacji domowej. ZUS będzie udostępniał te informacje płatnikom składek. Trwają prace nad przygotowaniem odpowiednich zmian na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Informacje o kwarantannie lub izolacji są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych. Osoby skierowane przez jednostkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych – wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo zasiłku chorobowego. Dotyczy to osób objętych ubezpieczeniem chorobowym, np. w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy prowadzeniem działalności gospodarczej. Świadczenia przysługują także ubezpieczonym, którzy zostali poddani izolacji, w tym izolacji w warunkach domowych.

Do tej pory do wypłaty tego rodzaju świadczeń potrzebna była:

  • decyzja Państwowej Inspekcji Sanitarnej, którą należało przekazać odpowiednio do ZUS lub pracodawcy (w zależności od tego, kto wypłacał świadczenie)

albo

  • oświadczenie osoby odbywającej kwarantannę po przekroczeniu granicy RP, osoby, która mieszkała razem z tą osobą albo osoby, która mieszkała z osobą, która była na kwarantannie na podstawie decyzji Państwowej Inspekcji Sanitarnej

albo

  • oświadczenie osoby odbywającej kwarantannę, jeśli decyzja została jej doręczona w inny sposób niż w formie pisemnej, np. ustnie (jeśli okres kwarantanny lub izolacji przypadał od 10 do 21 października).

Ta decyzja lub oświadczenie – wraz z wnioskiem o zasiłek – były podstawą do wypłaty świadczeń.

Od 24 października 2020 r. podstawą wypłaty świadczeń chorobowych osobie poddanej kwarantannie albo izolacji w warunkach domowych jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP) o objęciu tej osoby kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. Dlatego też nie będzie już potrzebna decyzja, czy oświadczenie.

ZUS będzie samodzielnie pozyskiwać odpowiednie dane z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia. Dane, które trafią do ZUS będą dotyczyły osób, których kwarantanna lub izolacja trwała w dniu 22 października albo zacznie się po tym dniu.

Te dane ZUS będzie udostępniał płatnikom składek na ich profilach na PUE ZUS. Informację o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS będzie miał również ubezpieczony.

W portalu PUE ZUS, w menu bocznym, pojawi się nowa zakładka – Kwarantanna i izolacja domowa. Po wejściu w nią pojawi się tabela, w której będą prezentowane odpowiednie dane.

W widoku przeznaczonym dla płatnika składek znajdą się m.in.:

  • imię i nazwisko ubezpieczonego,
  • PESEL lub nr dokumentu tożsamości ubezpieczonego,
  • typ decyzji (kwarantanna/izolacja),
  • okres trwania kwarantanny lub izolacji (data początku i końca).

Możliwe będzie filtrowanie prezentowanych danych.

W tej chwili w ZUS trwa testowanie oprogramowania.

Ważne!
Już teraz osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową (których okres trwania obejmuje 22 października) i ubiegają się o wypłatę zasiłku, nie muszą dostarczać decyzji sanepidu do ZUS lub pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej.

Pracownicy powinni jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.

Aby otrzymać zasiłek z ZUS, trzeba złożyć odpowiedni wniosek bezpośrednio do Zakładu lub za pośrednictwem swojego pracodawcy.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

2. Pilotażowy program SLIM VAT przyjęty przez rząd

Projekt ustawy składa się z dwóch części: pakietu SLIM VAT oraz rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT. SLIM VAT charakteryzuje uproszczenie i unowocześnienie rozliczeń VAT. To proste fakturowanie, ułatwienia dla eksporterów, wspólne kursy walut z podatkiem dochodowym oraz korzyści finansowe.

Pakiet SLIM VAT

Pakiet zawiera rozwiązania uproszczające i unowocześniające rozliczanie VAT przez podatników. SLIM VAT Jest programem pilotażowym. Powstał w wyniku dialogu z przedsiębiorcami na temat dalszego upraszczania rozliczeń VAT. Jest odpowiedzią na postulaty rynku i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Znosi zbędne i nadmiarowe obowiązki utrudniające prowadzenie działalności.

SLIM VAT wprowadza zmiany w czterech obszarach.

  • Proste fakturowanie
  • Ułatwienia dla eksporterów
  • Wspólne kursy walut z podatkiem dochodowym
  • Korzyści finansowe

Rozwiązania doprecyzowujące

Rozwiązania doprecyzowujące niektóre konstrukcje VAT to zmiany między innymi w obszarach: Tax Free, WIS, MPP.

Przykładowo w zakresie Tax Free wprowadza się elektroniczny system wystawiania i obiegu dokumentów w procedurze zwrotu VAT dla podróżnych oraz elektroniczne potwierdzanie wywozu towarów poza UE. Dla przedsiębiorcy oznacza to zmniejszenie liczby papierowych dokumentów, automatyzację procesów, przyspieszenie i uproszczenie zwrotu podatku podróżnym, a dla budżetu państwa uszczelnienie systemu podatkowego.

Nowe rozwiązania zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innych terminach. To m.in. zmiany wprowadzane w Tax Free.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

  1. Nowy JPK_VAT z deklaracją dla wszystkich przedsiębiorców

Od 1 października 2020 r. wszyscy podatnicy VAT będą składać jeden plik JPK_VAT z deklaracją. Rozwiązanie dotyczy wszystkich firm, bez względu na ich wielkość. Nowy JPK_VAT to mniej składanych dokumentów i kontroli podatkowych.

Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowy JPK_VAT z deklaracją. Jeden plik zastąpi składane dotychczas oddzielnie deklaracje VAT-7 lub VAT7K z załącznikami i informację JPK_VAT.

„Nowy sposób raportowania ograniczy konieczność składania przez podatników analogicznych informacji do urzędów skarbowych. Przedsiębiorcy nie będą musieli generować dwóch plików, składać dwóch podpisów i dwukrotnie wysyłać dokumentów. Nowy JPK_VAT wpłynie też na ograniczenie liczby kontroli podatkowych. Dzięki pozyskanym informacjom skróci się czas wykonywania wielu czynności kontrolnych. Podatnicy nie będą angażowani w weryfikację prawidłowości wykazanych kwot należnego i naliczonego podatku, ponieważ każde rozliczenie VAT będzie weryfikowane automatycznie” – podkreśla szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska. Przypomina, że przesunięcie terminu wprowadzenia nowego rozwiązania na 1 października 2020 r. dla wszystkich przedsiębiorców miało związek z COVID-19 i było odpowiedzią na zgłaszane przez firmy postulaty.

JPK_VAT z deklaracją będzie się składać z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej, wysyłanych łącznie w postaci jednego pliku. Będą go składać wszyscy czynni podatnicy VAT, a więc zarówno duże, średnie i małe firmy jak i mikroprzedsiębiorstwa. Podatnicy zaczną składać nowe JPK_VAT za okresy od 1 października 2020 r.

Co będzie zawierać JPK_VAT z deklaracją

Nowy plik JPK_VAT będzie obejmować:

  • zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres,
  • pozycje z obecnej deklaracji VAT-7 (lub VAT-7K),
  • dodatkowe dane, które będą potrzebne do analizy poprawności rozliczenia.

Nowy plik nie będzie dotyczyć skróconej deklaracji VAT w zakresie usług taksówek osobowych, opodatkowanych ryczałtem (VAT-12). Nie będzie również dotyczyć pozostałych deklaracji podatkowych, do których będą mieć zastosowanie dotychczasowe przepisy (np. VAT-8, VAT-9M, VAT-10, czy VAT-14).

Wysłanie nowego JPK_VAT 

JPK_VAT będzie składany wyłącznie w wersji elektronicznej, za okresy miesięczne. Podatnicy będą wysyłać pliki do 25. dnia miesiąca – za miesiąc poprzedni. Nowy JPK_VAT będzie miał dwa warianty: dla podatników rozliczających się miesięcznie – JPK_V7M oraz rozliczających się kwartalnie – JPK_V7K.

Plik będzie można podpisać podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym lub danymi autoryzującymi. Po złożeniu JPK_VAT z deklaracją, podatnik będzie mógł pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie, wypełnią tylko część ewidencyjną za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. Po zakończeniu kwartału wypełnią część ewidencyjną za trzeci miesiąc i część deklaracyjną JPK_VAT za cały kwartał.

Bezpłatne narzędzia

Ministerstwo Finansów udostępni przedsiębiorcom bezpłatne narzędzia, które pomogą im przygotować, podpisać i wysłać plik JPK_VAT z deklaracją. Udostępniona zostanie nowa wersja aplikacji e-mikrofirma oraz formularz interaktywny, które będą służyć do samodzielnego wypełnienia i wysłania plików. Oba narzędzia dedykowane są najmniejszym uczestnikom obrotu gospodarczego.

Formularz interaktywny umożliwi przygotowanie i wysyłanie nowego JPK_VAT z deklaracją w dwóch wariantach: dla podatników rozliczających się miesięcznie – JPK_V7M i kwartalnie – JPK_V7K. Będzie to proste w obsłudze narzędzie webowe, wymagające połączenia z Internetem, które zastąpi dotychczasowy plik w formacie csv. Nowa wersja zostanie udostępniona od 1 października na podatki.gov.pl. Z formularza będą mogli korzystać także podatnicy posiadający kontrahentów zagranicznych. Wysłanie pliku JPK_VAT z deklaracją będzie się odbywać poprzez narzędzie Klient JPK, które umożliwi walidację, szyfrowanie, podpisywanie i przesyłanie plików. Narzędzie to będzie obsługiwało również pozostałe pliki JPK na żądanie. Obecna wersja Klient JPK nie będzie już aktualizowana.

Aplikacja e-mikrofirma umożliwi wystawianie i zapisywanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz wygenerowanie i wysyłanie plików JPK_V7M i JPK_V7K, a także JPK_FA. Nowa wersja aplikacji zastąpi jej dotychczasową wersję desktopową i będzie udostępniona w październiku na podatki.gov.pl. Korzystanie z niej będzie wymagało dostępu do Internetu. Do aplikacji będzie się można zalogować za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Dotychczasowi użytkownicy tego narzędzia będą mogli płynnie przejść na użytkowanie nowej wersji z rozbudowanymi funkcjonalnościami, dzięki wbudowanej opcji importu-eksportu danych. Nowe narzędzie będzie też obsługiwać wersje historyczne JPK_VAT dla potrzeb ewentualnych korekt wcześniejszych okresów. Obecna wersja aplikacji nie będzie już aktualizowana.

Błędy w ewidencji JPK_VAT

Podatnicy, na prośbę naczelników urzędów skarbowych, będą mogli skorygować ewentualne błędy w złożonej ewidencji JPK_VAT. Jeżeli podatnik w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania, prześle skorygowany plik lub wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów wskazanych w wezwaniu, nie zostanie ukarany. Jednak na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania i wprowadzane błędy, będą uniemożliwiać weryfikację transakcji, naczelnicy urzędów będą mogli nałożyć karę 500 zł. Kary te mają charakter fakultatywny i będą nakładane w wyjątkowych sytuacjach.

Jak przygotować się do nowego JPK_VAT z deklaracją

Duże znaczenie ma m.in. dostosowanie procesów wewnętrznych w zakresie klasyfikacji i oznaczeń towarów oraz usług. W przygotowaniu się do nowego sposobu raportowania pomoże też weryfikacja bazy towarów i usług oraz przyporządkowanie właściwych oznaczeń grupy do każdego asortymentu. Warto sprawdzić, czy w swojej ofercie przedsiębiorca ma produkty i usługi, które trzeba oznaczać kodami GTU i ocenić, czy sprzedaje towary, usługi, czy też świadczenia złożone. Warto również sklasyfikować systemy magazynowe (towaru), sprzedażowe i wykorzystywane do fakturowania, a także zaktualizować oprogramowanie komputerowe. Istotne jest również odpowiednie przeszkolenie pracowników z wprowadzania nowych danych do systemu.

Źródło: Ministerstwo Finansów

2. Więcej czasu na zatwierdzenie sprawozdań finansowych przez niektóre jednostki

Przedłużone zostały terminy na zatwierdzenie sprawozdań finansowych dla niektórych jednostek. Minister Finansów podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji.

To kolejne działanie wprowadzone przez MF, ułatwiające funkcjonowanie jednostek w czasie epidemii. Wychodzi one naprzeciw oczekiwaniom spółdzielni mieszkaniowych oraz innych jednostek, które nie mogą zorganizować posiedzeń i podejmować uchwał o zatwierdzeniu sprawozdań finansowych z powodu dużej liczebności organów oraz obowiązujących ograniczeń.

Wprowadzone zmiany

Wydłużone zostały terminy na zatwierdzenie sprawozdań finansowych dla:

  • spółdzielni mieszkaniowych do 6 tygodni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii i odbycia walnego zgromadzenia,
  • pozostałych jednostek (z wyłączeniem spółek handlowych), które mają liczne organy zatwierdzające i nie mają możliwości podejmowania uchwał przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość – do 6 tygodni od dnia ustania tych przesłanek.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

  1. Nowe limity dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów

Dostajesz rentę z tytułu niezdolności do pracy, rentę rodziną lub masz mniej niż 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) i dostajesz wcześniejszą emeryturę a jednocześnie dorabiasz? Od 1 września zmieniły się limity zarobkowe. Jeśli Twój przychód przekroczy 6531,90 zł, ZUS zawiesi Twoje świadczenie.

Możesz dorabiać do renty lub wcześniejszej emerytury do określonego limitu przychodów. Jeśli go przekroczysz, ZUS będzie musiał zmniejszyć lub zawiesić wypłatę Twojego świadczenia.

Jakie są konsekwencje przekroczenia limitów zarobkowych

ZUS ma obowiązek zawiesić Twoje świadczenie, gdy Twój przychód z działalności objętej obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi (np. z umowy o pracę) przekroczy 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Od 1 września kwota ta wynosi 6531,90 zł.

Zakład musi natomiast zmniejszyć Twoją wcześniejszą emeryturę lub rentę, gdy uzyskasz przychód większy niż 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (od 1 września kwota ta wynosi 3517,20 zł) , ale nie wyższy niż 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. ZUS zmniejszy Twoją emeryturę lub rentę o kwotę przekroczenia 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Jednak maksymalnie może zmniejszyć świadczenie o:

  • 620,37 zł, jeśli pobierasz wcześniejszą emeryturę albo rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,
  • 465,31 zł, jeśli pobierasz rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy,
  • 527,35 zł, jeśli pobierasz rentę rodzinną i jesteś jedyną osobą, która jest do niej uprawniona.

Kiedy nie obowiązuje limit zarobkowy

Do swojego świadczenia możesz dorabiać bez ograniczeń, gdy:

  • dostajesz emeryturę i masz więcej niż 60 lat (kobieta) albo 65 lat (mężczyzna),
  • pobierasz rentę dla inwalidów wojennych albo inwalidów wojskowych, których niezdolność do pracy związana jest ze służbą wojskową,
  • dostajesz rentę rodzinną, która przysługuje po osobie uprawnionej do renty dla inwalidów wojennych lub rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć ma związek ze służbą wojskową,
  • pobierasz rentę rodzinną, której kwota jest wyższa od Twojej emerytury z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

2. Zasiłek dla bezrobotnych w górę

Od 1 września wzrasta zasiłek dla bezrobotnych. W pierwszych 90 dniach wyniesie on 1200 zł oraz 942,30 zł w pozostałym okresie posiadania prawa do zasiłku. Wyższe zasiłki otrzymają wszyscy bezrobotni.

Podwyższenie zasiłku dla bezrobotnych zakłada ustawa o dodatku solidarnościowym, która weszła w życie w drugiej połowie czerwca. 

Na jej mocy wprowadzony został dodatek solidarnościowy, który – w wysokości 1400 złotych – przysługiwał osobom, które straciły pracę w wyniku kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa.

Dodatek był przyznawany maksymalnie na 3 miesiące, w okresie od dnia 1 czerwca do dnia 31 sierpnia 2020 roku.

Wysokość zasiłku dla bezrobotnych od 1 września 2020 roku

Zasiłek wzrośnie do 1200 zł. Kwota ta będzie obowiązywała w okresie pierwszych 90 dni posiadania praw do zasiłku. Później zasiłek będzie przysługiwał w wysokości 942,30 zł. Przypomnijmy, że dziś to odpowiednio 881,30 zł i 692,00 zł.

– Podwyższoną kwotę zasiłku otrzymają wszyscy bezrobotni – nie tylko nowo rejestrujący się, ale też bezrobotni, którzy już pobierają zasiłek – zaznacza minister Marlena Maląg.

Podwyższenie kwoty zasiłku dla bezrobotnych wiąże się z podwyższeniem wszystkich świadczeń, których wysokość uzależniona jest od wysokości zasiłku dla bezrobotnych, np. stypendium przysługującego w okresie odbywania szkolenia, stażu czy przygotowania zawodowego dorosłych, dodatku aktywizacyjnego czy świadczenia integracyjnego dla uczestników Centrów Integracji Społecznej.

Pozostałe zasady dotyczące przyznawania obniżonej oraz podwyższonej kwoty zasiłku, w zależności od stażu pracy, pozostaną niezmienione.

Zmiana w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wprowadzona została również zmiana, która zakłada zaliczenie do 365 dni pracy warunkujących możliwość nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych okresu pracy w obniżonym wymiarze etatu i z obniżoną wysokością wynagrodzenia poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę w przypadku osób, którym na podstawie art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zmniejszono wymiar czasu pracy skutkujący obniżeniem wysokości wynagrodzenia poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej