Porada tygodnia

Porady tygodnia

1.Nie będzie oddłużenia w przypadku celowej niewypłacalności

Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo upadłościowe. Nie będzie możliwości oddłużenia, jeżeli upadły doprowadził do swojej niewypłacalności w sposób celowy, chyba, że będzie to uzasadnione względami słuszności.
Zgodnie z art. 491 (4) ust. 1 prawa upadłościowego sprzed nowelizacji ,,Sąd oddala wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa”.

– Pierwsza wersja projektu ustawy zupełnie wyłączała tę zasadę. Staliśmy na stanowisku, iż powinna ona zostać przywrócona. Po konsultacjach i pracach nad projektem tak się rzeczywiście stało – mówi mec. Adrian Zwoliński, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Oddłużenia nie będzie jeżeli upadły doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień w sposób celowy, w szczególności przez trwonienie części składowych majątku oraz celowe nieregulowanie wymagalnych zobowiązań, przy czym oddłużenie będzie możliwe, jeżeli będzie uzasadnione względami słuszności lub względami humanitarnymi.

– Samo przywrócenie zasady, która obowiązywała przy oddłużeniu, oceniamy pozytywnie, chociaż nowa formuła przybrała formę, która ma kilka negatywnych rozwiązań w stosunku do pierwotnej wersji. Przykładowo wskazać można na wymóg ,,celowego” doprowadzenia do niewypłacalności (takie przypadki są m.in. trudne do wykazania), czy wyjątek, iż świadome doprowadzenie do niewypłacalności pozwoli na oddłużenie jeżeli będzie uzasadnione względami słuszności lub względami humanitarnymi (trudno wskazać na względy humanitarne, które tłumaczyłyby np.: celowe nieregulowanie wymagalnych zobowiązań) – dodaje Adrian Zwoliński.

2.VAT 2019: Warunki stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności

Do 31 października 2019 r. korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności jest zawsze dobrowolne, tzn. jest uprawnieniem podatników, którzy otrzymują fakturę z wykazaną kwotą VAT (art. 108a ust. 1 ustawy o VAT). Obecnie podatnicy otrzymujący fakturę z wykazaną kwotą VAT zawsze mają wybór, czy opłacić ją z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności czy w inny sposób. Z dniem 1 listopada 2019 r. częściowo się to zmieni, gdyż dodane zostaną przepisy określające obowiązkowe stosowanie mechanizmu podzielonej płatności. Od tego dnia stosowanie mechanizmu podzielonej płatności będzie niekiedy obowiązkiem podatników otrzymujących fakturę z wykazaną kwotą VAT.

Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności będzie istnieć w przypadku dokonywania płatności za nabyte towary lub usługi, jeżeli łącznie spełnionych będzie pięć warunków:

Lp

Warunki uprawniające do stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności

1

Podatnik VAT otrzymał fakturę z wykazaną kwotą podatku VAT albo przekazuje całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi

2

Otrzymana faktura dokumentuje nabycie towarów lub usług wymienionych w nowym załączniku nr 15 do ustawy o VAT albo nabycia towarów lub usług wymienionych w nowym załączniku nr 15 do ustawy o VAT dotyczy kwota płacona przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi

3

Kwota należności na tej fakturze stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy – Prawo przedsiębiorców, a więc 15 000 zł, albo kwotę tę stanowi całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi

4

Płatność nie jest dokonywana w drodze potrącenia, o którym mowa w art. 498 Kodeksu cywilnego; to wyłączenie będzie mieć zastosowanie w zakresie, w jakim kwoty należności są potrącane (art. 108a ust. 1d ustawy o VAT)

5

Płatność nie wynika z faktury dokumentującej transakcje realizowane w wykonaniu umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1834 ze zm.), jeżeli podmiot, na rzecz którego dokonywana jest płatność, na dzień dostawy był:

· partnerem prywatnym, z którym podmiot publiczny zawarł umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym, lub

· jednoosobową spółką partnera prywatnego albo spółką kapitałową, której jedynymi wspólnikami są partnerzy prywatni, z którą podmiot publiczny zawarł umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym (art. 108a ust. 1e ustawy o VAT).

Porady tygodnia

1.Ulga na złe długi w PIT i CIT

Od 1 stycznia 2020 r. wierzyciele zyskają możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o kwotę wierzytelności, jeżeli wierzytelność ta nie zostanie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub fakturze (rachunku). Tak zwana ulga na złe długi zostanie wprowadzona zarówno w podatku dochodowym od osób prawnych, jak i fizycznych i ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Złe długi – stan obecny

W podatku dochodowym, obowiązuje zasada, że przychodem są kwoty należne choćby faktycznie nie zostały otrzymane. Ma to ten skutek, że przychód podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy została zapłacona należność wynikająca z tego przychodu. Jest to w oczywisty sposób niekorzystne dla wierzycieli, którym dłużnicy zalegają z wypłaceniem należności. Z kolei analogiczne zastosowanie opisanej zasady oznacza, że zalegający d łużnicy, uprawnieni są do obniżania przychodu do opodatkowania o niezapłacone wierzycielowi kwoty z tytułu dokonanych operacji gospodarczych. Przy tym b rak terminowej zapłaty za towary lub usługi, jak również długie oczekiwanie na nią, oznacza szereg negatywnych konsekwencji dla wierzycieli i prowadzi do tzw. zatorów płatniczych.

Skutki wprowadzenia ulgi na złe długi w podatkach dochodowych

Od 1 stycznia 2020 r. wierzyciele pomniejszą podstawę opodatkowania o kwotę wierzytelności w przypadku, w którym wierzytelność nie zostanie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub fakturze (rachunku). Z kolei dłużnicy będą mieli obowiązek doliczenia do podstawy opodatkowania kwoty nieuregulowanego zobowiązania, co ma ich motywować do zapłaty (zob. art. 26i updof, art. 18f updop i art. 11 ust 4-19 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – w brzmieniu projektowanym od 1 stycznia 2020 r. ).

Warto dodać, że u lga na złe długi jest rozwiązaniem wprowadzonym na wzór ulgi obowiązującej już w zakresie VAT. Nowe przepisy wprowadzone w podatkach dochodowych mają rozwiązać kwestie tzw. “nieściągalnych wierzytelności” na wzór rozwiązania przyjętego w podatku od towarów i usług.

Oczywiście po pomniejszeniu podstawy opodatkowania może dojść do sytuacji w której

  1. dłużnik zapłaci wierzytelność lub
  2. wierzyciel wierzytelność sprzeda.

W takim wypadku, wierzyciel będzie musiał zwiększyć podstawę opodatkowania oraz zapłacić podatek w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana (zbyta). Natomiast dłużnik, który ureguluje zobowiązanie, będzie miał prawo do korekty zwrotnej w rozliczeniu za okres, w którym zobowiązanie zostanie uregulowane.

Warunki uprawniające do zastosowania ulgi na złe długi

Prawo do ulgi będzie przysługiwało pod warunkiem, że:

  1. wierzyciel i dłużnik podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,
  2. wobec dłużnika nie będzie prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne lub likwidacyjne,
  3. faktura dokumentująca wierzytelność zostanie wystawiona w czasie przewidzianym w ustawie (zob. niżej).

Opisane warunki muszą być przy tym spełnione łącznie, aby można było skorzystać z ulgi.

Ulga na złe długi będzie miała zastosowanie tylko, jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym została wystawiona faktura (rachunek) lub została zawarta umowa nie upłynęły 2 lata. Przy tym w przypadku, gdy rok kalendarzowy wystawienia faktury jest inny niż rok zawarcia umowy, nie mogą upłynąć 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego późniejszej z tych czynności.

Za dodatkowy warunek należy także uznać brak powiązań kapitałowych między dłużnikiem a wierzycielem. Podmioty powiązane z ulgi nie będą więc mogły skorzystać (w zakresie wzajemnych transakcji).

Stosowanie ulgi – przepisy przejściowe

Ulgę na złe długi będzie można stosować do transakcji handlowych, których termin zapłaty upływa po dniu 31 grudnia 2019 r. (art. 16. ustawy nowelizującej). Przy tym w przypadku podatników CIT, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpocznie się przed dniem 1 stycznia 2020 r., przepisy o uldze mają zastosowanie począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2019 r., w odniesieniu do transakcji handlowych, w przypadku których termin zapłaty upływa po dniu 31 grudnia 2019 r. (art. 17 ust 2 ustawy  nowelizującej).

Podsumowanie

Z powodu możliwości zastosowania ulgi na złe długi dodatkowo rośnie znaczenie terminowej zapłaty zobowiązań przez dłużników. Skutki niepłacenia na czas swoich długów będą od 1 stycznia 2020 r. coraz  bardziej dotkliwe dla dłużników. Dlatego warto rozważyć pozyskanie zewnętrznego źródła finansowania (np. kredytu w rachunku bieżącym) by nie dopuścić do powstania zaległości w płaceniu zobowiązań.

2.Wkrótce kolejne zmiany w VAT

1 września 2019 r. wchodzą w życie zmiany w VAT wprowadzane ustawą z 4 lipca 2019 r. Zmiany ograniczają możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT oraz wprowadzają nową definicję pierwszego zasiedlenia (bardziej dostosowaną do wymogów prawa unijnego).

Ustawa z 4 lipca 2019 r. wchodzi w życie 1 września 2019 r., ale część regulowanych jej przepisami rozwiązań wejdzie w życie w późniejszych terminach.

Na podstawie przepisów tej ustawy od 1 stycznia 2020 r. zostaną wprowadzone:

  • zakaz wystawiania faktury do paragonu niezawierającego NIP-u nabywcy (art. 106b ust. 5 ustawy o VAT),
  • dodatkowe zobowiązanie podatkowe za naruszenie zakazu wystawiania faktur do paragonów niezawierających NIP-u nabywcy (art. 106b ust. 6 ustawy o VAT),
  • sankcje w postaci dodatkowego zobowiązania podatkowego za ujęcie w ewidencji faktury wystawionej na podstawie paragonu niezawierającego NIP-u nabywcy (art. 109a ustawy o VAT).

Kolejne zmiany wprowadzane tą ustawą wejdą w życie 1 kwietnia 2020 r. i będą dotyczyły:

  • likwidacji obowiązku składania informacji podsumowujących w obrocie krajowym (art. 18c ust. 1 pkt 1, wykreślenie art. 101a ustawy o VAT),
  • rozliczeń importu towarów – rezygnacja z obowiązku przedstawiania dokumentów potwierdzających rozliczenie podatku należnego z tytułu importu towaru w deklaracji podatkowej (art. 33a ustawy o VAT),
  • ulgi na złe długi (art. 89a ustawy o VAT),
  • obowiązku składania deklaracji VAT wraz z ewidencją VAT w formacie dokumentu elektronicznego JPK_VAT, a także sankcji za nieprawidłowości w składaniu deklaracji i ewidencji w formacie JPK (art. 99 ust. 11c, art. 109 ust. 3b3k ustawy o VAT).

Porady tygodnia

1.Dla kogo obowiązkowy split payment

Od 1 listopada 2019 r. obowiązkowy split payment będzie dotyczyć branż, które są obecnie objęte reżimem odwrotnego obciążenia oraz zakresem odpowiedzialności podatkowej. Chodzi o branże stalową, paliwową, usług budowlanych i przenoszenia uprawnień do CO2.

Ze względu na zdiagnozowane nieprawidłowości mechanizmem tym objęte będą także transakcje, których przedmiotem są:

  • części i akcesoria do pojazdów silnikowych,
  • węgiel i produkty węglowe,
  • maszyny i urządzenia elektryczne, ich części i akcesoria.

Wykaz towarów objętych obowiązkowym split payment będzie zamieszczony w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

To, czy split payment zostanie obowiązkowo zastosowany do danej transakcji, będzie wynikać z odpowiedniej informacji zamieszczonej na fakturze.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT split payment będzie obowiązkowy, gdy kwota należności ogółem z faktury przekroczy 15 000 zł.

Uwaga

Wprowadzenie obowiązkowego split payment oznacza jednocześnie likwidację odwrotnego obciążenia oraz zmianę zasad stosowania odpowiedzialności podatkowej.

2.Świadectwo pracy będzie zawierało kod QR

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce ułatwić osobom z dysfunkcją wzroku odczytywanie informacji zawartych w świadectwie pracy. W związku z tym każda strona świadectwa pracy zostanie wyposażona w stały fotokod (kod QR). Takie rozwiązanie przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy.

Potrzeba nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy wynika przede wszystkim ze zmian w Kodeksie pracy, które mają wejść w życie od 7 września 2019 r. Ponadto uwzględnia zmiany wynikające z nowelizacji Kodeksu pracy dokonanej ustawą z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r. poz. 357). Ustawa ta wprowadziła do Kodeksu pracy dla pracodawców m.in. obowiązek wydania kopii całości lub części dokumentacji pracowniczej (w skład której wchodzi także świadectwo pracy). Weszła ona w życie od 1 stycznia 2019 r. Projektowane rozporządzenie przewiduje także nowe rozwiązanie mające na celu zwiększenie niezależności na rynku pracy osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu wzroku.

Każda strona pomocniczego wzoru świadectwa pracy zostanie bowiem wyposażona w domyślny stały fotokod (kod QR) w prawym górnym rogu strony. Kod będzie obejmował: rodzaj dokumentu, numer strony i jej orientację oraz ogólną liczbę stron. Ponadto na pierwszej stronie wzoru zakodowana treść obejmowałaby również pouczenie, o możliwości sprostowania świadectwa pracy. Natomiast kod na ostatniej stronie wzoru zawierałby również informację o miejscu złożenia podpisu. Są to dane stałe, więc mogą zostać uwzględnione w pomocniczym wzorze świadectwa pracy. Osoby używające odpowiednio oprogramowanych urządzeń przenośnych (np. smartfonów) będą mogły bez ponoszenia dodatkowych kosztów skanować i odczytywać fotokody. Dzięki temu rozwiązaniu np. były pracownik z dysfunkcją wzroku zidentyfikuje świadectwo pracy, a w razie konieczności jego dostarczenia nowemu pracodawcy, będzie miał pewność co do kompletności dokumentu. Natomiast osoba z dysfunkcją wzroku, która sporządzi świadectwo, będzie mogła po wydrukowaniu dokumentu samodzielnie go zidentyfikować i podpisać.

Od 7 września 2019 r. z art. 97 § 21 Kodeksu pracy będzie wynikać, że pracownik będzie mógł w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy. W razie nieuwzględnienia tego wniosku przez pracodawcę pracownikowi będzie przysługiwało, w ciągu 14 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem sprostowania świadectwa pracy do sądu pracy. Obecnie pracownik ma 7 dni na wystąpienie do pracodawcy, a następnie do sądu pracy o sprostowanie świadectwa pracy. Takie terminy zawiera również § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. Dlatego trzeba te terminy dostosować do nowych regulacji Kodeksu pracy. Ponadto z pouczenia zawartego we wzorze świadectwa pracy nie będzie już wynikać obowiązek pracodawcy wskazania pracownikowi sądu rejonowego – sądu pracy właściwego do wniesienia żądania o sprostowanie świadectwa pracy. Obowiązku takiego nie nakładają bowiem przepisy Kodeksu pracy.

Kolejne różnice w przepisach, które ma znieść nowelizacja omawianego rozporządzenia dotyczą m.in. tego komu i na jakich zasadach należy wydać kopię świadectwa pracy. Od 1 stycznia 2019 r. zostało to doprecyzowane (do Kodeksu pracy został wówczas wprowadzony art. 9412 Kodeksu pracy, który nałożył na pracodawcę obowiązek wydania kopii całości lub części dokumentacji pracowniczej na wniosek: pracownika lub byłego pracownika albo osób, o których mowa w art. 949 § 3 Kodeksu pracy – w przypadku śmierci pracownika lub byłego pracownika. Osobami tymi są: dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione; przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności wnuki, rodzeństwo i inne dzieci (z wyłączeniem dzieci przyjętych na wychowanie i utrzymanie w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka); małżonek (wdowa i wdowiec); rodzice, w tym ojczym i macocha oraz osoby przysposabiające). Teraz odpowiednia zmiana ma zostać wprowadzona do rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy.

Obecnie projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy znajduje się na etapie opiniowania. Ma wejść w życie 7 września 2019 r.

Porady tygodnia

1.Kto od 1 września musi obowiązkowo zarejestrować się do VAT

Od 1 września br. zostanie ograniczona możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów. Z tego zwolnienia nie będą mogli korzystać podatnicy, bez względu na wysokość sprzedaży, gdy prowadzą sklepy internetowe m.in. z preparatami kosmetycznymi, komputerami, sprzętem gospodarstwa domowego. Zakaz korzystania ze zwolnienia będzie dotyczył również sklepów stacjonarnych sprzedających części samochodowe i do motocykli. Ze zwolnienia nie skorzystają także podatnicy świadczący usługi ściągania długów, w tym faktoringu. Oznacza to obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R lub jego aktualizacji zasadniczo do 31 sierpnia 2019 r.

W art. 113 ust. 13 ustawy o VAT jest wykaz towarów i usług, których świadczenie powoduje, że podatnik nie może korzystać ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość sprzedaży (do 200 000 zł). Od 1 września br. wykaz ten zostanie poszerzony. To oznacza, że kolejna grupa podatników straci prawo do zwolnienia i będzie musiała obowiązkowo zarejestrować się do VAT.

Pierwsza grupa to podatnicy, którzy prowadzą sklepy internetowe i sprzedają towary wymienione w 4 grupowaniach PKWiU(zob. tabela). Ustawodawca definiuje tę sprzedaż jako sprzedaż w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość, do chwili zawarcia umowy włącznie.

Towary, których sprzedaż przez Internet powoduje utratę prawa do zwolnienia

Lp

Nazwa towaru w grupowaniu PKWiU

Nr PKWiU

Przykładowy wykaz towarów

1

Preparaty kosmetyczne i toaletowe

PKWiU 20.42.1

– perfumy i wody toaletowe

– kosmetyki do makijażu ust i oczu

– kosmetyki do manicure i pedicure

– pudry kosmetyczne lub toaletowe

– preparaty kosmetyczne lub upiększające, preparaty do pielęgnacji skóry (włączając preparaty do opalania), gdzie indziej niesklasyfikowane

– szampony, lakiery do włosów, preparaty do trwałej ondulacji lub prostowania włosów

– płyny do włosów i pozostałe preparaty do pielęgnacji włosów, gdzie indziej niesklasyfikowane

– preparaty do higieny zębów lub jamy ustnej (włączając pasty i proszki do przytwierdzania protez), nić dentystyczna

– preparaty stosowane przed goleniem, do golenia lub po goleniu

– dezodoranty osobiste i środki przeciwpotowe

– preparaty do kąpieli

– pozostałe wyroby kosmetyczne lub toaletowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

2

Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne

PKWiU 26

– elektroniczne układy scalone

– komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych

– części i akcesoria do komputerów i urządzeń peryferyjnych

– urządzenia elektryczne dla telefonii i telegrafii; wideofony

– anteny i reflektory antenowe wszelkich typów i części do nich; części do urządzeń nadawczych dla radiofonii i telewizji oraz kamer telewizyjnych

– urządzenia przeciwwłamaniowe, przeciwpożarowe oraz inne tym podobne i części do tych urządzeń

– odbiorniki radiowe i odbiorniki telewizyjne, nawet zawierające odbiorniki radiowe lub aparaturę do zapisu bądź odtwarzania dźwięku lub obrazu

– urządzenia do zapisu i odtwarzania dźwięku i obrazu

– mikrofony, głośniki, urządzenia odbiorcze dla radiotelefonii i radiotelegrafii

– konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem

– instrumenty i przyrządy nawigacyjne, meteorologiczne, geofizyczne itp.

– termostaty, manostaty i pozostałe przyrządy i aparatura do automatycznej regulacji lub kontroli

– zegarki i zegary, z wyłączeniem ich mechanizmów i części, mechanizmy zegarkowe i zegarowe oraz ich części

– urządzenia napromieniowujące, sprzęt elektromedyczny i elektroterapeutyczny

– sprzęt fotograficzny i jego części oraz pozostałe instrumenty optyczne i ich części

3

Urządzenia elektryczne i nieelektryczne sprzętu gospodarstwa domowego

PKWiU 27

– silniki elektryczne, prądnice i transformatory

– aparatura rozdzielcza i sterownicza energii elektrycznej

– baterie i akumulatory

– kable światłowodowe

– sprzęt oświetleniowy elektryczny

– chłodziarki i zamrażarki; pralki; koce elektryczne; wentylatory

– golarki, depilatory i maszynki do strzyżenia włosów, z własnym silnikiem elektrycznym

– suszarki do włosów lub rąk, elektrotermiczne; żelazka elektryczne

– podgrzewacze wody elektryczne o działaniu natychmiastowym lub zbiornikowe oraz grzałki nurnikowe

– urządzenia do ogrzewania pomieszczeń i ogrzewania gleby, elektryczne

– kuchenki mikrofalowe

– pozostałe piece; kuchenki, płyty kuchenne, pierścienie do gotowania; ruszty do smażenia i pieczenia

– sprzęt gospodarstwa domowego do gotowania i ogrzewania, nieelektryczny

4

Maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane

(PKWiU 28)

– silniki

– turbiny pompy

– pompy

Szczegółowy wykaz towarów znajdujących się we wskazanych grupowaniach PKWiU 2008 znajdziemy na stronie https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/ lub w Inforlex w zakładce Pomoce dla Profesjonalistów.

Ponadto gdy towary wymienione w tabeli będą sprzedawane w sklepach stacjonarnych, podatnik nie traci prawa do zastosowania zwolnienia.

Druga grupa to podatnicy sprzedający hurtowo i detalicznie (również w sklepie internetowym) części do:

  • pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU 45.4).

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu:

W przypadku obrotu częściami do pojazdów samochodowych i motocykli objęcie wyłączeniem nie tylko tzw. sprzedaży internetowej jest uzasadnione szeroką skalą oszustw również i w przypadku handlu stacjonarnego.

Powstaje pytanie, czy ze zwolnienia będą mogli korzystać np. mechanicy, którzy w ramach usługi sprzedają klientowi części. W tym przypadku należy uznać, że takie prawo będzie przysługiwało. Dostawa części samochodowych w ramach usług naprawy powinna być dla celów VAT traktowana jak składnik jednego kompleksowego świadczenia, jakim jest dokonanie naprawy. Element składowy tego świadczenia, tj. części zamienne, ma dla zleceniodawców poboczne znaczenie w świetle celu głównego. Nie można go w racjonalny sposób osiągnąć inaczej, niż przez nabycie kompleksowej usługi, mającej doprowadzić pojazd do stanu używalności.

Ponadto od 1 września br. płacąc za te towary trzeba bedzie obowiązkowo stosować split payment, gdy należność ogółem za fakturę przekroczy 15 000 zł.

Trzecia grupa to podatnicy świadczący usługi ściągania długów, w tym faktoringu. Oni również zostaną pozbawieni prawa do zwolnienia podmiotowego.

Nowe regulacje będą miały zastosowanie od dostaw dokonanych od 1 września br. Jeśli do końca sierpnia została pobrana zaliczka. Zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 14h w zw. z ust. 14f ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że zaliczka otrzymana przed utratą zwolnienia korzysta ze zwolnienia. Opodatkowaniu podlegać będzie ewentualnie pozostała część wynagrodzenia jeśli zostanie wpłacona już we wrześniu br. Sklepy ustalając wynagrodzenie powinny wziąć to pod uwagę.

Przykład

Podatnik prowadzi sklep internetowy ze sprzętem AGD. Do końca sierpnia br. korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Klient wpłacił zaliczkę 30 sierpnia br. Towar został wystały 2 września. Dostawa ta jest zwolniona z VAT.

Przykład

Podatnik prowadzi sklep internetowy ze sprzętem AGD. Do końca sierpnia br. korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Klient wpłacił 50% zaliczki 30 sierpnia br. Pozostała część będzie zapłacona przy odbiorze. Towar został wystały 2 września. W takim przypadku zaliczka korzysta ze zwolnienia. Natomiast pozostała część zapłaty będzie opodatkowana stawką 23%.

2.Prawie 100 tys. zł na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Założenie działalności gospodarczej, utworzenie miejsca pracy, czy bezpłatne usługi szkoleń i doradztwa – to przedsięwzięcia, które można sfinansować dzięki pożyczce z programu „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie”. W tym roku na ten cel udostępnione będzie nawet 110 mln zł. Program „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” jest finansowany ze środków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a zarządza nimi Bank Gospodarstwa Krajowego.

Do Instytucji finansujących w całym kraju trafiła już nowa pula środków na pożyczki z programu „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie”. O nisko oprocentowane pożyczki na założenie własnej działalności gospodarczej mogą ubiegać się studenci, absolwenci, bezrobotni w tym osoby powracające z zagranicy oraz opiekunowie osób niepełnosprawnych. Z programu mogą skorzystać także m.in. żłobki i kluby dziecięce oraz podmioty świadczące usługi rehabilitacyjne dla dzieci niepełnosprawnych.

Dzięki nisko oprocentowanej pożyczce z programu „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” można również sfinansować utworzenie i wyposażenie miejsca pracy. Pożyczkobiorcy mogą również skorzystać z bezpłatnych usług szkoleń i doradztwa.

– Na utworzenie własnej działalności gospodarczej oferujemy pożyczki do wysokości blisko 99 tys. zł z okresem spłaty 7 lat i preferencyjnym oprocentowaniem w wysokości 0,18 albo 0,44 proc. Przy czym to niższe oprocentowanie jest dostępne dla podmiotów, które świadczą usługi związane z rehabilitacją czy opieką nad małymi dziećmi w postaci żłobków lub klubów dziecięcych – podkreśla Magdalena Typa. – Przedsiębiorstwa, które chciałyby zatrudnić osobę bezrobotną, mogą skorzystać z pożyczki do kwoty 29 tys. zł z okresem spłaty do 3 lat. To, co wyróżnia te dwie formy finansowania, to brak wkładu własnego i możliwość uzyskania finansowania do 100 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia tym finansowaniem.

Do tej pory do ponad 4,2 tys. nowych przedsiębiorców trafiło w sumie blisko 280 mln zł. Z programu mogą skorzystać też firmy, które chcą utworzyć nowe stanowisko pracy dla osoby bezrobotnej, absolwenta bądź opiekuna osoby niepełnosprawnej. Dotychczas z takiej możliwości skorzystało 112 przedsiębiorstw, do których trafiło łącznie 2,7 mln zł.

– Program „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” sprawdza się bardzo dobrze i dlatego go kontynuujemy.– Wspiera on osoby, które pozostają bez pracy. Jest skierowany do grup, które tego wsparcia najbardziej potrzebują, czyli m.in. młodych, osób powracających do kraju czy opiekunów osób niepełnosprawnych, które nie pracują. – mówi Stanisław Szwed, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. – W sytuacjach kryzysowych istnieje też możliwość umorzenia pożyczki, ale w tym celu zostać spełnione określone warunki – dodaje Stanisław Szwed.

Jak podkreśla, największym do tej pory zainteresowaniem cieszą się pożyczki pozyskiwane przez osoby, które chcą utworzyć miejsce pracy dla samych siebie i założyć własną działalność gospodarczą. Do tej pory program przyczynił się już do utworzenia ponad 4 tys. mikrofirm.

– Na cały program przeznaczono ponad 500 mln zł. Z tej kwoty do zagospodarowania w tym roku jest 110 mln zł i znakomita większość została już udostępniona naszym partnerom, czyli podmiotom, z którymi współpracujemy i które oferują pożyczki na preferencyjnych warunkach – dodaje Magdalena Typa.

Aby ubiegać się o wsparcie, należy zwrócić się do instytucji współpracujących z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, które pośredniczą w udzielaniu pożyczek. Są to Lubelska Fundacja Rozwoju, Fundacja Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach, Fundusz Regionu Wałbrzyskiego oraz Fundacja Rozwoju Śląska. Natomiast BGK prowadzi w tej chwili postępowanie przetargowe na wybór kolejnych pośredników, co oznacza, że w ciągu kolejnych 2–3 miesięcy poszerzy się katalog instytucji oferujących wsparcie na preferencyjnych warunkach.

Więcej informacji: wsparciewstarcie.bgk.pl

Porady tygodnia

1.Zerowy PIT dla młodych – konieczne oświadczenie pracownika

Z dniem1 sierpnia 2019 r. do przepisów updof zostanie dodane nowe zwolnienie dla przychodów osiąganych przez podatników do dnia ukończenia 26. roku życia. Pracodawcy po raz pierwszy uwzględnią nową ulgę już przy wypłacie wynagrodzeń w sierpniu, pod warunkiem że otrzymają stosowny wniosek pracownika o zastosowanie zwolnienia.

Nowe zwolnienie dla przychodów otrzymywanych przez podatników do dnia ukończenia 26. roku życia określa dodany z 1 sierpnia 2019 r. art. 21 ust. 1 pkt 148 updof. Z przepisu tego wynika, że zwolnienie to ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. uzyskany przychód jest przychodem z pracy, stosunku służbowego, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy lub przychodem ze zlecenia,
  2. ww. przychód został uzyskany do dnia ukończenia przez podatnika 26. roku życia,
  3. nie został przekroczony limit zwolnienia, czyli 85 528 zł w roku podatkowym (z wyjątkiem 2019 r., w którym limit zwolnienia wynosi 35 636,67 zł) .

Zwolnienie nie obejmuje wszystkich rodzajów przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Obejmuje ono wyłącznie przychody z pracy oraz ze zleceń. Inne przychody (np. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej czy przychody z umów o dzieło) ze zwolnienia tego nie korzystają.

Należy podkreślić, że co do zasady płatnik nie ma obowiązku stosowania omawianego zwolnienia z PIT przy obliczaniu zaliczek na podatek od dochodów uzyskanych w 2019 r. (zob. art. 5 ust. 2 ustawy nowelizującej). Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 updof, będzie wówczas uwzględniane przez podatników dopiero na etapie składania zeznania PIT za 2019 r.

Inaczej będzie, gdy podatnik złoży płatnikowi pisemne oświadczenie, że uzyskane przez niego w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2019 r. przychody z tytułów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 148 updof będą w całości zwolnione od podatku na podstawie tego przepisu. Płatnik, który je otrzyma, zostanie zwolniony z obowiązku poboru zaliczek na PIT za takiego pracownika.

2.Obniżenie PIT do 17 proc. przysłuży się najmniej zarabiającym

Obniżenie PIT do 17 proc. przysłuży się najmniej zarabiającym, czyli osobom, których dochody nie przekraczają w skali roku 85 tys. 528 zł. – uważa ekspert Business Centre Club Jacek Matarewicz.

Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada obniżenie PIT z 18 do 17 proc. oraz koszty pracy przez co najmniej dwukrotne podniesienie kosztów uzyskania przychodów dla pracowników.

Według eksperta ds. prawa podatkowego Business Centre Club Jacka Matarewicza zmiany w zdecydowanej większości przysłużą się najmniej zarabiającym, tj. osobom, których dochody nie przekraczają w skali roku 85 tys. 528 zł. Dodał, że “pewne korzyści osiągną także osoby piastujące funkcje korporacyjne”. Chodzi przede wszystkim o członków zarządów czy wykonujących tzw. kontrakty menedżerskie.

Ekspert w komentarzu zaznaczył, że zaproponowane przez rząd podwyższenie kosztów uzyskania przychodów obejmie nie tylko stosunek pracy, lecz także przychody z osobiście wykonywanej działalności przez osoby np. należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, a także zarządzające przedsiębiorstwem. “Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o PIT do pewnych kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście stosuje się odpowiednio koszty pracownicze” – napisał w komentarzu.

Podkreślił, że “nie można również przejść obojętnie obok skutków, za które zapłacą wszyscy, tzn. szacowanych 10 miliardów rocznych kosztów związanych z wejściem w życie proponowanych zmian”. Dodał, że kwota ta może również okazać się większa, co – jak zaznaczył – “tym bardziej rodzi pytanie, czy staliśmy się już na tyle bogatym krajem, żeby sobie pozwolić na taki spadek wpływów budżetowych przy kosmetycznych różnicach jednostkowych”

W ocenie Matarewicza BCC zmiana dotknie także w samorządy terytorialne. Jego zdaniem treść uzasadnienia projektu ustawy zmieniającej nie wskazuje, w jaki sposób rząd zrekompensuje jednostkom samorządu terytorialnego mniejsze wpływy z podatków. W opinii eksperta BCC zmiany nie są adresowane do przedsiębiorców i osób dających zatrudnienie. “Większą wagę przywiązuje się więc do pozyskania kolejnych wyborców niż stymulowania polskiej gospodarki czy zachęcania firm do inwestowania” – napisał.

Według resortu finansów rozwiązania zawarte w projekcie ustawy obniżający podstawową stawkę PIT z 18 do 17 proc. obejmą ok. 25 mln Polaków, mają obowiązywać od 1 października br.

Porady tygodnia

1.Pracodawcy nie mogą samodzielnie prowadzić kontroli stanu trzeźwości pracowników

W obecnym stanie prawnym pracodawcy nie mogą samodzielnie prowadzić kontroli stanu trzeźwości pracowników. Przesądza o tym brzmienie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – wskazał Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Urząd przygotował komunikat w związku z kierowanymi do niego pytaniami wynikającymi m.in.
z najnowszych zmian w Kodeksie pracy.
UODO podnosi, że w obecnym stanie prawnym pracodawcy nie mogą samodzielnie prowadzić kontroli stanu trzeźwości pracowników, w tym kontroli wyrywkowych.
Urząd wyjaśnia, że dodany art. 221b Kodeksu pracy, obowiązujący od 4 maja br., określa, że tzw. dane szczególnych kategorii, w tym o zdrowiu, pracodawca może przetwarzać, gdy pracownik bądź kandydat do pracy wyrazi na to zgodę i z własnej inicjatywy przekaże takie dane. W opinii UODO wiedza o tym, czy ktoś jest nietrzeźwy jest informacją o stanie zdrowia. Urząd zauważa jednocześnie, że przywołany przepis Kodeksu pracy w ogóle nie ma związku z badaniem pracowników alkomatem przez pracodawcę.
UODO wyjaśnia, że okoliczności i zasady, na jakich można przeprowadzić badanie trzeźwości pracownika określa art. 17 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Zgodnie z przywołanym przepisem stan trzeźwości pracowników można sprawdzać, ale tylko wtedy, gdy łącznie są spełnione dwa warunki: badanie odbywa się na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej lub pracownika, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że spożywał alkohol w czasie pracy lub stawił się do niej w stanie po użyciu alkoholu. Badanie przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policja), a zabiegu pobrania krwi dokonuje osoba mająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe, co ma zapewnić wiarygodność wyniku badania.
Podkreślenia – według UODO – wymaga fakt, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, dopiero gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie wykonywania obowiązków służbowych, to kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia takiej osoby do pracy.
W takiej sytuacji pracodawca w ogóle nie musi np. wzywać policji, by zbadała alkomatem pracownika. Samo uzasadnione podejrzenie, że dana osoba jest pod wpływem alkoholu jest wystarczające, by nie dopuścić jej do pracy. Badanie alkomatem może być zainicjowane przez pracownika, np. w odpowiedzi na zarzut, że jest pod wpływem.
“Brzmienie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wyklucza więc wyrywkowe czy prewencyjne badania pracowników alkomatem” – podnosi UODO.
W opinii organu ds. ochrony danych osobowych nie ma podstawy prawnej, która umożliwiłaby pracodawcom samodzielną kontrolę pracowników alkomatem.
Według UODO nie można więc traktować badania stanu trzeźwości pracowników m.in. jako formy monitorowania pracy pracowników (o której mowa w art. 22 (3) § 4 Kodeksu pracy), działania niezbędnego dla zapewnienia ogółowi pracowników bezpiecznych lub higienicznych warunków pracy czy usprawiedliwionego ze względu na uzasadniony interes pracodawcy.
UODO podkreśla, że jeżeli w określonych zawodach lub branżach, m.in. ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, potrzebne jest umożliwienie pracodawcom samodzielnego przeprowadzania badań stanu trzeźwości pracowników, także wyrywkowych, to środowiska pracodawców powinny zainicjować podjęcie stosownych prac legislacyjnych..
Urząd Ochrony Danych Osobowych zapowiada, że będzie bacznie przyglądał się takiej inicjatywie, by ustawodawca, tworząc stosowne narzędzia prawne dla niektórych pracodawców, zapewnił gwarancje dla praw i wolności osób. Należy bowiem – jak zauważa UODO – równoważyć potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa publicznego z wartościami, jakimi są prawo do prywatności i godność pracownika.
Źródło: PAP

2.Zmieniając rezydencję dla celów podatkowych poinformuj urząd skarbowy

Osoby, które zmieniły rezydencję dla celów podatkowych powinny poinformować o tym urząd skarbowy. Podatnicy, którzy mieszkają za granicą i są rezydentami innego państwa, a mimo to otrzymali informację o konieczności zapłaty podatku za 2018 r. powinni skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym. Podatnik, który jest rezydentem w innym kraju nie musi płacić podatku w Polsce, a wystawione zeznanie podatkowe PIT-37 będzie unieważnione. Jeśli już podatek zapłacił, to wpłata zostanie zwrócona.
Podatnicy mogą korzystać z kontaktu telefonicznego oraz mailowego z urzędem skarbowym. W razie potrzeby mogą dostarczyć elektronicznie wszelkie dokumenty świadczące o rezydencji podatkowej w innym kraju niż Polska, takie jak np. certyfikat rezydencji wydawany przez państwo miejsca zamieszkania, dokumenty (zeznania podatkowe) złożone przez podatnika w państwie rezydencji, dokumenty poświadczające zameldowanie (zamieszkanie) w państwie rezydencji lub zgłoszenia aktualizacyjne adresu zamieszkania.
W przypadku potwierdzenia przez urząd skarbowy rezydencji podatnika w innym kraju, podatnik nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, a zeznanie podatkowe PIT-37 zostanie unieważnione.
W przypadku gdyby jednak podatnik dokonał zapłaty podatku, a wynik czynności sprawdzających wskazywałby na obowiązek zapłaty podatku w państwie rezydencji (a nie w Rzeczypospolitej Polskiej), dokonana przez podatnika wpłata podlega zwrotowi.
Urzędy skarbowe są zobligowane do weryfikacji obowiązków podatkowych podatników (w tym emerytów) z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, które zostały określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w treści zawieranych z innymi krajami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W związku z tym urzędy skarbowe sprawdzają m.in. czy nie uległ zmianie status prawny podatników, potwierdzają czy podmiot był w ostatnim roku nierezydentem w rozumieniu przepisów prawa (a więc miał ograniczony obowiązek podatkowy). W przypadku rozliczeń za 2018 rok, gdy do 30 maja 2019 r. nie została wyjaśniona kwestia rezydencji podatkowej podmiotu, w sposób pozwalający na jednoznaczne stwierdzenie, czy podmiot jest nierezydentem, wówczas do podatnika była wysyłana informacja w zakresie zapłaty podatku.
Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

1.Ulga w PIT dla młodych pracowników już od sierpnia

Dochody podatników do 26. roku życia w kwocie nieprzekraczającej 85,5 tys. zł będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwolnienie będzie dotyczyć zarówno przychodów z pracy jak i z umów zlecenia zawartych z firmą. Zgodnie z założeniami przepisy o uldze wejdą w życie 1 sierpnia 2019 r. i będą mieć zastosowanie do przychodów uzyskanych od tej daty.

„Dzięki wprowadzeniu ulgi w PIT dla osób do 26. roku życia (czyli tzw. PIT 0 dla młodych) osoby, które rozpoczynają swoją karierę zawodową, otrzymają do ręki wyższe wynagrodzenie za swoją pracę. Będzie to istotny impuls do podejmowania legalnego zatrudnienia oraz pozostawania w kraju i rozwijania polskiej gospodarki” – powiedział minister finansów Marian Banaś.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stanowi realizację zapowiedzi zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie likwidacji PIT dla młodych do ukończenia 26. roku życia.

Zwolnienie będzie dotyczyć dochodów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Projekt zakłada, że przepisy o uldze wejdą w życie 1 sierpnia 2019 r. i będą mieć zastosowanie do przychodów uzyskanych od tej daty.

2.Dla kogo zwolnienie z pracy w czasie upałów

Przepisy nie określają maksymalnych temperatur, jakie powinny występować w pomieszczeniach pracy. Należy jednak przyjąć, że do przekroczenia normy temperaturowej dochodzi, kiedy przy ciężkiej pracy fizycznej w hali jest ponad 28°C, w przypadku warunków szczególnych powyżej 26°C, a przy pracy biurowej – ponad 30°C.

Wysokie temperatury panujące na stanowiskach pracy nakładają na pracodawcę dodatkowe obowiązki. Jest on bowiem zobligowany do zapewnienia pracownikom napojów – po przekroczeniu 25°C (przy pracy na otwartej przestrzeni) lub 28°C w przypadku pozostałych prac.

W odniesieniu do niektórych grup pracowników przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę obowiązek przeniesienia do innej pracy lub zwolnienia z obowiązku jej świadczenia w przypadku, gdy temperatura na stanowiskach pracy tych pracowników przekroczy określone przepisami normy.

W niekorzystnych temperaturach nie może pracować:

  • pracownik młodociany – w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza 65%; w środowisku pracy o dużych, nagłych wahaniach temperatury o różnicy co najmniej 15°C; jeżeli nie ma możliwości zapewnienia takiemu pracownikowi co najmniej 15-minutowej adaptacji w pomieszczeniu o pośredniej temperaturze;
  • pracownica w ciąży oraz karmiąca dziecko piersią – w mikroklimacie zimnym, gorącym i zmiennym, w którym nagłe zmiany temperatury powietrza wynoszą powyżej 15°C.

Porady tygodnia

1.Dla kogo kasy rejestrujące od 1 czerwca 2019 r.

Nowe rozporządzenie, które określiło zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na lata 2019-2021, w porównaniu z poprzednim rokiem zmniejszyło zakres zwolnień. Podatnicy, którzy nie znaleźli się w nowym wykazie, a nie mogą korzystać ze zwolnienia np. ze względu na wysokość obrotu, muszą wprowadzić kasy od 1 czerwca br. Uzyskają ulgę na jej zakup, gdy będzie to kasa online. W przypadku kas kupionych po 30 kwietnia obowiązują już nowe zasady.

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, które zasadniczo zachowuje dotychczasowe zwolnienia na lata 2019-2021. Mimo wcześniejszych zapowiedzi Ministerstwa Finansów ostateczna wersja rozporządzenia jest korzystniejsza dla podatników. Zlikwidowano zwolnienia przedmiotowe dla następujących czynności:

  • transport drogowy pasażerski pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0) – dorożki, riksze,
  • usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowywaniem terenów zieleni, z wyłączeniem usług związanych z zagospodarowywaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0),
  • usługi w zakresie transportu osób na rzece Dunajec przez flisaków pienińskich.

Obowiązek wprowadzenia kas nastąpi od 1 czerwca 2019 r., gdy podatnicy wykonujący wymienione czynności nie będą mogli korzystać ze zwolnienia ze względu na wysokość obrotów.

W przypadku kas kupionych po 30 kwietnia br., aby uzyskać zwrot ulgi na zakup kasy, musi to być kasa online. Nadal kwota ulgi będzie wynosić 90% ceny zakupu kasy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Podatnicy mogą kupić kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii, ale nie otrzymają na nie ulgi. Prawo do ulgi na kasy starego typu przysługuje tylko wtedy, gdy kasa została kupiona do końca kwietnia 2019 r.

PODSTAWA PRAWNA:

● § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2018 r. poz. 2519

2.Jak przygotować jednostki kadrowo-płacowe do PPK

Podmioty zatrudniające stoją przed koniecznością dostosowania procesów kadrowo-płacowych do wdrożenia i prawidłowej obsługi pracowniczego planu kapitałowego.

Polega ono na:

  • dostosowaniu programów kadrowo-płacowych – programy kadrowo-płacowe muszą uwzględniać ciążące na podmiocie zatrudniającym obowiązki związane z prawidłowym obliczaniem, potrącaniem oraz terminowym przekazywaniem wpłat do instytucji finansowej;
  • przeszkoleniu pracowników obsługujących PPK – pracownicy zajmujący się obsługą PPK powinni posiadać wiedzę niezbędną dla prawidłowego wykonywania przez podmiot zatrudniający obowiązków w ramach tego systemu, wynikających przede wszystkim:

– z prawidłowego naliczania wynagrodzeń z uwzględnieniem wpłat do PPK oraz zabezpieczania dokumentacji związanej z naliczaniem wpłat,

– z wykonywania obowiązków informacyjnych wobec osób zatrudnionych,

– ze zgłaszania do PPK osób zatrudnionych w wieku 18-54 lata, które nie złożyły deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK (osoby w tym przedziale wiekowym włączane są do PPK automatycznie) oraz zgłaszania do PPK co 4 lata osób, które zrezygnowały z oszczędzania w PPK (począwszy od 2023 r.),

– z włączania do PPK osób zatrudnionych w wieku 55-69 lat, które zgłosiły zamiar oszczędzania w PPK,

– z przyjmowania od osób zatrudnionych wniosków, deklaracji i oświadczeń, o których mowa w ustawie o PPK (np. wniosek o finansowaniu wpłaty dodatkowej, deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK) lub których składanie do podmiotu zatrudniającego będzie wynikało z umowy o zarządzanie PPK,

– z podejmowania wobec osób nowo zatrudnianych działań związanych z włączeniem ich do PPK, w tym wykonywania obowiązków związanych z transferem środków z poprzedniego PPK,

– z wykonywania obowiązków informacyjnych wobec instytucji finansowej;

  • zmianie w przepisach wewnątrzzakładowych – zasadniczo prowadzenie PPK nie wymusza zmian w regulaminie wynagradzania czy układzie zbiorowym pracy. Jeśli jednak podmiot zatrudniający zdecyduje o finansowaniu wpłat dodatkowych z różnicowaniem ich wysokości przy zastosowaniu innego kryterium niż staż pracy, wówczas konieczne będą odpowiednie regulacje w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania.

Porady tygodnia

1.Zakup kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii nie będzie refundowany

Kasy fiskalne on-line to urządzenia, które przesyłają dane o rejestrowanej sprzedaży do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zakup kas on-line będzie w części refundowany. Kasy rejestrujące z elektronicznym i papierowym zapisem kopii będą stopniowo wycofywane z rynku w wyniku naturalnej wymiany starych urządzeń na nowe. Wprowadzenie kas on-line to kolejny krok w uszczelnieniu podatku VAT.

Kasy on-line to urządzenia, które przesyłają dane o rejestrowanej sprzedaży do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. System ten będzie odbierał i gromadził dane z kas w celach analitycznych i kontrolnych.

Otrzymywanie i gromadzenie danych z kas on-line pozwoli na monitorowanie bieżącej sprzedaży podatnika, będzie sprzyjać uczciwej konkurencji i pozwoli przeciwdziałać zjawisku szarej strefy.

Wprowadzenie kas to kolejny krok w uszczelnieniu podatku od towarów i usług na ostatnim etapie obrotu tj. sprzedaży detalicznej.

Wymiana kas rejestrujących na kasy on-line

Wprowadzenie kas on-line co do zasady nie nakłada obowiązku wymiany dotychczas używanych kas rejestrujących na kasy on-line. Wyjątkiem są niektóre branże, które będą musiały stosować kasy on-line, w miejsce dotychczas używanych kas rejestrujących:

  • branża paliwowa (sprzedaż paliw), usługi naprawy pojazdów i wulkanizacji – od
    1.01.2020 r.,
  • branża gastronomiczna, usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, sprzedaż węgla – od 1.07.2020 r.,
  • branża budowlana, usługi fryzjerskie, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawnicze – od 1.01.2021 r.

Pozostali podatnicy nie mają określonego terminu na wymianę dotychczas używanych kas rejestrujących.

Zakup kas on-line będzie w części refundowany. Kwota refundacji wynosi obecnie 700 zł.

Kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii

Terminy, po których nie będzie już można kupić kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii:

  • dla kas z elektronicznym zapisem kopii – 31 grudnia 2022 r.,
  • dla kas z papierowym zapisem kopii – 31 sierpnia 2019 r.

Oznacza to, że kasy starego typu będą mogły być wprowadzane przez producenta do obrotu na rynek tylko do wyznaczonych terminów. Terminy te nie ograniczają możliwości stosowania tych kas przez podatników.

Podatnik może używać kas rejestrujących starego typu do czasu ich wyeksploatowania lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej – w przypadku kas z papierowym zapisem kopii.

Kasy rejestrujące z elektronicznym i papierowym zapisem kopii będą stopniowo wycofywane z rynku w wyniku naturalnej wymiany starych urządzeń na nowe.

Zakup kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii nie będzie refundowany.

Źródło: Ministerstwo Finansów

2.Do 31 maja oświadczenie od zatrudnionych, którzy ewidencjonują nasz obrót na kasie

Od 1 maja 2019 r. przedsiębiorca musi zapoznawać zatrudniane osoby, zanim rozpoczną u niego ewidencję na kasie, o zasadach jej prowadzenia. Następnie pracownik musi złożyć oświadczenie, że zapoznał się z tymi zasadami. W przypadku osób, które prowadziły taką ewidencję przed 1 maja br., oświadczenie trzeba pobrać do 31 maja 2019 r., wcześniej informując je o zasadach prowadzenia ewidencji. Wzór takiej informacji oraz oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas.

Każdy przedsiębiorca, który ewidencjonuje sprzedaż na kasie przy pomocy zatrudnionych osób, musi przed rozpoczęciem ewidencjonowania poinformować je o podstawowych zasadach tej ewidencji i pobrać oświadczenie. Informacja obejmuje podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania (§ 6 ust. 3-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Wzór takiej informacji został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Obowiązek ten dotyczy podatników bez względu na sposób i formę powierzenia zatrudnionej osobie prowadzenia ewidencji.

Uwaga

Obowiązek informowania i pobierania oświadczeń dotyczy każdej osoby (bez względu na formę zatrudnienia), która będzie ewidencjonowała obrót na kasie.

Po zapoznaniu się z tymi informacji zatrudniona osoba, przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, składa podatnikowi oświadczenie, którego wzór również został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Oznacza to, że oświadczenie nie może mieć dowolnej formy. Informację o zasadach ewidencji oraz oświadczenie należy sporządzić w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla podatnika i dla tej osoby.

Uwaga

Osoba, która rozpoczęła prowadzenie ewidencji przed 1 maja 2019 r., będzie miała obowiązek złożyć takie oświadczenie do 31 maja 2019 r. (§ 58 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

MF, uzasadniając w projekcie wprowadzenie tych obowiązków, stwierdziło, że mają one wymiar uszczelniający system VAT. Mają pełnić rolę prewencyjną w walce z szarą strefą i przeciwdziałać sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej lub wydawaniem np. paragonów kelnerskich w branży gastronomicznej. Oświadczenie stanowi narzędzie zwiększania świadomości wśród zatrudnionych osób o związanych z tym obowiązkach oraz o odpowiedzialności karnoskarbowej za ich nieprzestrzeganie.

Odebrane przez podatnika oświadczenie powinno być przechowywane w jego dokumentacji księgowej.

Podstawa prawna:

  • § 6 ust. 3-6, § 58, załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. z 2019 r. poz. 816

Porady tygodnia

1.Szczególna procedura rezygnacji z funkcji członka zarządu

Ustawodawca wprowadził od 1 marca szczególną procedurę rezygnacji z funkcji członka zarządu przez jedynego członka zarządu, ostatniego członka zarządu oraz wszystkich członków zarządu równocześnie w spółce z o.o. i akcyjnej.

W związku z niejasną sytuacją prawną skutków takiej rezygnacji przyjęto tu następujące reguły:

  • rezygnujący członek zarządu składa oświadczenie o rezygnacji wszystkim wspólnikom (w dowolnej formie),
  • wraz z oświadczeniem o rezygnacji rezygnujący członek zarządu ma obowiązek zwołania nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników,
  • rezygnacja staje się skuteczna z dniem następującym po dniu, w którym miało się odbyć zwoływane zgromadzenie, bez względu, czy doszło ono do skutku.

Dzięki temu mechanizmowi wspólnicy, zawiadomieni o terminie zgromadzenia, mają szansę na podjęcie niezbędnych przygotowań, w tym na wskazanie ewentualnych kandydatów na nowego członka (bądź nowych członków) zarządu. Rozwiązanie to zabezpiecza więc interesy spółki oraz zapewnia jej ciągłość działania, jednocześnie nie ograniczając uprawnienia członka zarządu do rezygnacji z wykonywanej funkcji (art. 202 § 6 k.s.h.).

Przy tym, ponieważ zgromadzenie zwołuje się co najmniej dwa tygodnie przed jego terminem (zob. art. 238 k.s.h.), to od wysłania zaproszeń do skutecznej rezygnacji miną co najmniej dwa tygodnie.

W spółkach akcyjnych, w których funkcjonuje rada nadzorcza, rezygnację należy złożyć co do zasady radzie nadzorczej. Dopiero gdy ta nie działa, obowiązuje procedura analogiczna do opisanej dla spółek z o.o.

2.Profil Zaufany umożliwia podpisanie e-sprawozdania

Każdy kto chce wysłać dowolny dokument do urzędu, nie musi inwestować w kopertę i znaczek. Może to zrobić elektronicznie – i nie chodzi tu wcale o popularne pismo ogólne. Ministerstwo Cyfryzacji stworzyło nowe, proste rozwiązanie. Dzięki niemu można podpisać dokument Profilem Zaufanym, a później wysłać go choćby mailem. O czym mowa? O „podpisywarce”.

Profil Zaufany to darmowe narzędzie, które służy do załatwiania spraw urzędowych. Teraz zyskał jeszcze jedną funkcję – dzięki niemu można podpisać elektronicznie dowolny dokument. Jest to szczególnie ważne dla organizacji takich jak np. stowarzyszenia, czy inne organizacje pozarządowe, które do końca marca, drogą elektroniczną powinny złożyć sprawozdania finansowe.

– Dokumenty te powinni podpisać wszyscy członkowie zarządu i główny księgowy. Aby to zrobić, jeszcze niedawno, wszyscy musieli mieć płatne podpisy kwalifikowane. Dla wielu z tych organizacji to ogromne koszty– mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Teraz nie ma już takiej potrzeby. Do złożenia podpisu elektronicznego wystarczy darmowy Profil Zaufany. Dzięki „podpisywarce” jeden dokument może podpisać dowolna liczba osób – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

„Podpisywarka” – gdzie ją znaleźć?

Aby skorzystać z tej możliwości, wystarczy wejść na portale gov.pl lub obywatel.gov.pl  i wybrać usługę „Podpisz dokument elektronicznie” – to bardziej formalna nazwa „podpisywarki”.

Aby móc skorzystać z „podpisywarki” trzeba mieć Profil Zaufany. Ma go już prawie 3,1 mln Polaków.

Jeśli nie należysz do tej grupy, sprawdź jak to zmienić.

„Podpisywarka” – jak to działa?

Kiedy znajdziesz się już w „podpisywarce” i zapoznasz się z informacją, kliknij niebieski przycisk „Podpisz lub sprawdź dokument”. Po zalogowaniu się Profilem Zaufanym, możesz się zabrać za elektroniczne podpisanie dokumentu, który masz do wysłania. Ale możesz też sprawdzić, czy inne osoby prawidłowo podpisały już dokument, który wysłały Ci np. mailem, a także zobaczyć podpisane już przez nie dokumenty.

Jak podpisać dokument?

To bardzo proste. Po zalogowaniu w „podpisywarce” najpierw – z dysku na swoim komputerze – należy wybrać dokument do podpisania i kliknąć niebieski przycisk „Wybierz dokument z dysku”. Następnie należy wybrać odpowiedni plik, który chcemy podpisać. Jeśli pojawi się komunikat „dokument został poprawnie dodany” wraz z jego nazwą, to można go podpisać!

Kliknij przycisk „Podpisz”. W ten sposób zostaniesz ponownie przekierowany do Profilu Zaufanego. W prawym górnym rogu należy kliknąć „Podpisz podpisem zaufanym”. Po wprowadzeniu hasła jednorazowego otrzymanego na swój telefon kliknij „Autoryzuj i podpisz dokument”. W ten sposób dokument zostanie przez podpisany!

Wówczas wyświetli się strona z komunikatem „Twój dokument został podpisany” i szczegółami tego podpisu (z datą i godziną jego złożenia).

Teraz można pobrać podpisany dokument na swój dysk (jeśli tego nie zrobisz i zamkniesz przeglądarkę, czynność musisz powtórzyć). Kliknij niebieski przycisk „Pobierz”.

Po zapisaniu dokumentu na dysku (jeśli nie wskazałeś, że chcesz zapisać np. na pulpicie komputera), automatycznie zostanie on zapisany na Twoim komputerze w folderze „Pobrane”.

Plik będzie w formacie .XML. Jeśli spróbujesz go otworzyć, w okienku pojawi się ciąg nieczytelnych znaków. Właśnie w ten sposób zakodowany został Twój dokument z podpisem!

Co teraz zrobić, by przesłać podpisany dokument?

Zapisany na dysku (np. na pulpicie) dokument w formacie .XML można wysłać zarówno mailem lub choćby przy pomocy komunikatora internetowego do innej osoby, np. po to, by ona go też podpisała.

Aby to zrobić należy po prostu załączyć np. do maila plik .XML, czyli Twój dokument z zakodowanym podpisem. Po otrzymaniu takiej korespondencji urząd powinien wiedzieć jak sobie poradzić z takim dokumentem. Na pewno wiedzą jak to zrobić: Ministerstwo Finansów i podległe mu służby skarbowe, czy Ministerstwo Sprawiedliwości i Krajowy Rejestr Sądowy, do których niektóre organizacje powinny wysyłać swoje sprawozdania finansowe.

Jak przeczytać podpisany przez kogoś dokument?

Co zrobić, by odczytać dokument, który ktoś inny podpisał Profilem Zaufanym przy pomocy „podpisywarki” i przysłał Ci taki dokument np. mailem?

Nie przejmuj się, że przyszedł do Ciebie plik .XML z zakodowanym w ten sposób podpisem. Tak właśnie powinno być! Jeśli spróbujesz otworzyć ten plik, zobaczysz jedynie ciąg różnych znaków. Aby go odczytać, musisz skorzystać właśnie z „podpisywarki”.

Co zrobić? Przede wszystkim zaloguj się do „Podpisywarki”. Następnie wybierz z dysku podpisany dokument z rozszerzeniem .XML.

Po wczytaniu dokumentu otrzymasz komunikat „dokument został poprawnie dodany”. Uwidocznione są tam też informacje, kto i kiedy go już podpisał.

Jeśli chcesz zobaczyć treść podpisanego dokumentu – kliknij „zobacz dokument”. Spowoduje to pobranie go w formacie, w jakim został stworzony (np. .doc, .xls czy .pdf). Możesz go w ten sposób zobaczyć.

Uwaga, nawet jeśli wprowadzisz w nim jakieś zmiany (bo np. znalazłeś literówkę) – podpisany dokument nie zostanie zmieniony. W razie konieczności poprawek, wszystkie osoby, które go wcześniej podpisały, muszą powtórzyć procedurę.

Co zrobić, by podpisać dokument, który ktoś inny już podpisał?

Jeśli dostałeś od kogoś już podpisany dokument i Ty też chcesz go podpisać, przede wszystkim zaloguj się do „podpisywarki”. Po wczytaniu dokumentu z rozszerzeniem .XML, możesz kliknąć w niebieski przycisk „Podpisz”. Zostaniesz przekierowany do Profilu Zaufanego. Wybierz przycisk „Podpisz podpisem zaufanym”. Potwierdź kodem autoryzującym, który dostałeś na swój telefon. Pismo podpisane!

Tak podpisany dokument (z rozszerzeniem .XML) możesz pobrać na dysk swojego komputera i w dowolny sposób (np. mailem) wysłać go do kolejnej osoby, która powinna go podpisać.

Korzystając z tego rozwiązania dokument może podpisać dowolna liczba osób.

Po zebraniu wszystkich potrzebnych podpisów, dokument (np. sprawozdanie finansowe) może zostać przesłany do odpowiedniej instytucji.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji