Porada tygodnia

Porady tygodnia

  1. Dane o kwarantannie i izolacji do wypłaty świadczeń chorobowych udostępniane przez ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie pozyskiwać dane o osobach, które odbywają kwarantannę lub przebywają w izolacji domowej. ZUS będzie udostępniał te informacje płatnikom składek. Trwają prace nad przygotowaniem odpowiednich zmian na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Informacje o kwarantannie lub izolacji są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych. Osoby skierowane przez jednostkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej na kwarantannę mają prawo do świadczeń chorobowych – wynagrodzenia za czas choroby, które finansuje pracodawca, albo zasiłku chorobowego. Dotyczy to osób objętych ubezpieczeniem chorobowym, np. w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy prowadzeniem działalności gospodarczej. Świadczenia przysługują także ubezpieczonym, którzy zostali poddani izolacji, w tym izolacji w warunkach domowych.

Do tej pory do wypłaty tego rodzaju świadczeń potrzebna była:

  • decyzja Państwowej Inspekcji Sanitarnej, którą należało przekazać odpowiednio do ZUS lub pracodawcy (w zależności od tego, kto wypłacał świadczenie)

albo

  • oświadczenie osoby odbywającej kwarantannę po przekroczeniu granicy RP, osoby, która mieszkała razem z tą osobą albo osoby, która mieszkała z osobą, która była na kwarantannie na podstawie decyzji Państwowej Inspekcji Sanitarnej

albo

  • oświadczenie osoby odbywającej kwarantannę, jeśli decyzja została jej doręczona w inny sposób niż w formie pisemnej, np. ustnie (jeśli okres kwarantanny lub izolacji przypadał od 10 do 21 października).

Ta decyzja lub oświadczenie – wraz z wnioskiem o zasiłek – były podstawą do wypłaty świadczeń.

Od 24 października 2020 r. podstawą wypłaty świadczeń chorobowych osobie poddanej kwarantannie albo izolacji w warunkach domowych jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP) o objęciu tej osoby kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. Dlatego też nie będzie już potrzebna decyzja, czy oświadczenie.

ZUS będzie samodzielnie pozyskiwać odpowiednie dane z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia. Dane, które trafią do ZUS będą dotyczyły osób, których kwarantanna lub izolacja trwała w dniu 22 października albo zacznie się po tym dniu.

Te dane ZUS będzie udostępniał płatnikom składek na ich profilach na PUE ZUS. Informację o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS będzie miał również ubezpieczony.

W portalu PUE ZUS, w menu bocznym, pojawi się nowa zakładka – Kwarantanna i izolacja domowa. Po wejściu w nią pojawi się tabela, w której będą prezentowane odpowiednie dane.

W widoku przeznaczonym dla płatnika składek znajdą się m.in.:

  • imię i nazwisko ubezpieczonego,
  • PESEL lub nr dokumentu tożsamości ubezpieczonego,
  • typ decyzji (kwarantanna/izolacja),
  • okres trwania kwarantanny lub izolacji (data początku i końca).

Możliwe będzie filtrowanie prezentowanych danych.

W tej chwili w ZUS trwa testowanie oprogramowania.

Ważne!
Już teraz osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową (których okres trwania obejmuje 22 października) i ubiegają się o wypłatę zasiłku, nie muszą dostarczać decyzji sanepidu do ZUS lub pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej.

Pracownicy powinni jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.

Aby otrzymać zasiłek z ZUS, trzeba złożyć odpowiedni wniosek bezpośrednio do Zakładu lub za pośrednictwem swojego pracodawcy.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

2. Pilotażowy program SLIM VAT przyjęty przez rząd

Projekt ustawy składa się z dwóch części: pakietu SLIM VAT oraz rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT. SLIM VAT charakteryzuje uproszczenie i unowocześnienie rozliczeń VAT. To proste fakturowanie, ułatwienia dla eksporterów, wspólne kursy walut z podatkiem dochodowym oraz korzyści finansowe.

Pakiet SLIM VAT

Pakiet zawiera rozwiązania uproszczające i unowocześniające rozliczanie VAT przez podatników. SLIM VAT Jest programem pilotażowym. Powstał w wyniku dialogu z przedsiębiorcami na temat dalszego upraszczania rozliczeń VAT. Jest odpowiedzią na postulaty rynku i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Znosi zbędne i nadmiarowe obowiązki utrudniające prowadzenie działalności.

SLIM VAT wprowadza zmiany w czterech obszarach.

  • Proste fakturowanie
  • Ułatwienia dla eksporterów
  • Wspólne kursy walut z podatkiem dochodowym
  • Korzyści finansowe

Rozwiązania doprecyzowujące

Rozwiązania doprecyzowujące niektóre konstrukcje VAT to zmiany między innymi w obszarach: Tax Free, WIS, MPP.

Przykładowo w zakresie Tax Free wprowadza się elektroniczny system wystawiania i obiegu dokumentów w procedurze zwrotu VAT dla podróżnych oraz elektroniczne potwierdzanie wywozu towarów poza UE. Dla przedsiębiorcy oznacza to zmniejszenie liczby papierowych dokumentów, automatyzację procesów, przyspieszenie i uproszczenie zwrotu podatku podróżnym, a dla budżetu państwa uszczelnienie systemu podatkowego.

Nowe rozwiązania zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innych terminach. To m.in. zmiany wprowadzane w Tax Free.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

  1. Nowy JPK_VAT z deklaracją dla wszystkich przedsiębiorców

Od 1 października 2020 r. wszyscy podatnicy VAT będą składać jeden plik JPK_VAT z deklaracją. Rozwiązanie dotyczy wszystkich firm, bez względu na ich wielkość. Nowy JPK_VAT to mniej składanych dokumentów i kontroli podatkowych.

Od 1 października 2020 r. obowiązuje nowy JPK_VAT z deklaracją. Jeden plik zastąpi składane dotychczas oddzielnie deklaracje VAT-7 lub VAT7K z załącznikami i informację JPK_VAT.

„Nowy sposób raportowania ograniczy konieczność składania przez podatników analogicznych informacji do urzędów skarbowych. Przedsiębiorcy nie będą musieli generować dwóch plików, składać dwóch podpisów i dwukrotnie wysyłać dokumentów. Nowy JPK_VAT wpłynie też na ograniczenie liczby kontroli podatkowych. Dzięki pozyskanym informacjom skróci się czas wykonywania wielu czynności kontrolnych. Podatnicy nie będą angażowani w weryfikację prawidłowości wykazanych kwot należnego i naliczonego podatku, ponieważ każde rozliczenie VAT będzie weryfikowane automatycznie” – podkreśla szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska. Przypomina, że przesunięcie terminu wprowadzenia nowego rozwiązania na 1 października 2020 r. dla wszystkich przedsiębiorców miało związek z COVID-19 i było odpowiedzią na zgłaszane przez firmy postulaty.

JPK_VAT z deklaracją będzie się składać z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej, wysyłanych łącznie w postaci jednego pliku. Będą go składać wszyscy czynni podatnicy VAT, a więc zarówno duże, średnie i małe firmy jak i mikroprzedsiębiorstwa. Podatnicy zaczną składać nowe JPK_VAT za okresy od 1 października 2020 r.

Co będzie zawierać JPK_VAT z deklaracją

Nowy plik JPK_VAT będzie obejmować:

  • zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres,
  • pozycje z obecnej deklaracji VAT-7 (lub VAT-7K),
  • dodatkowe dane, które będą potrzebne do analizy poprawności rozliczenia.

Nowy plik nie będzie dotyczyć skróconej deklaracji VAT w zakresie usług taksówek osobowych, opodatkowanych ryczałtem (VAT-12). Nie będzie również dotyczyć pozostałych deklaracji podatkowych, do których będą mieć zastosowanie dotychczasowe przepisy (np. VAT-8, VAT-9M, VAT-10, czy VAT-14).

Wysłanie nowego JPK_VAT 

JPK_VAT będzie składany wyłącznie w wersji elektronicznej, za okresy miesięczne. Podatnicy będą wysyłać pliki do 25. dnia miesiąca – za miesiąc poprzedni. Nowy JPK_VAT będzie miał dwa warianty: dla podatników rozliczających się miesięcznie – JPK_V7M oraz rozliczających się kwartalnie – JPK_V7K.

Plik będzie można podpisać podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym lub danymi autoryzującymi. Po złożeniu JPK_VAT z deklaracją, podatnik będzie mógł pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie, wypełnią tylko część ewidencyjną za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. Po zakończeniu kwartału wypełnią część ewidencyjną za trzeci miesiąc i część deklaracyjną JPK_VAT za cały kwartał.

Bezpłatne narzędzia

Ministerstwo Finansów udostępni przedsiębiorcom bezpłatne narzędzia, które pomogą im przygotować, podpisać i wysłać plik JPK_VAT z deklaracją. Udostępniona zostanie nowa wersja aplikacji e-mikrofirma oraz formularz interaktywny, które będą służyć do samodzielnego wypełnienia i wysłania plików. Oba narzędzia dedykowane są najmniejszym uczestnikom obrotu gospodarczego.

Formularz interaktywny umożliwi przygotowanie i wysyłanie nowego JPK_VAT z deklaracją w dwóch wariantach: dla podatników rozliczających się miesięcznie – JPK_V7M i kwartalnie – JPK_V7K. Będzie to proste w obsłudze narzędzie webowe, wymagające połączenia z Internetem, które zastąpi dotychczasowy plik w formacie csv. Nowa wersja zostanie udostępniona od 1 października na podatki.gov.pl. Z formularza będą mogli korzystać także podatnicy posiadający kontrahentów zagranicznych. Wysłanie pliku JPK_VAT z deklaracją będzie się odbywać poprzez narzędzie Klient JPK, które umożliwi walidację, szyfrowanie, podpisywanie i przesyłanie plików. Narzędzie to będzie obsługiwało również pozostałe pliki JPK na żądanie. Obecna wersja Klient JPK nie będzie już aktualizowana.

Aplikacja e-mikrofirma umożliwi wystawianie i zapisywanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz wygenerowanie i wysyłanie plików JPK_V7M i JPK_V7K, a także JPK_FA. Nowa wersja aplikacji zastąpi jej dotychczasową wersję desktopową i będzie udostępniona w październiku na podatki.gov.pl. Korzystanie z niej będzie wymagało dostępu do Internetu. Do aplikacji będzie się można zalogować za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Dotychczasowi użytkownicy tego narzędzia będą mogli płynnie przejść na użytkowanie nowej wersji z rozbudowanymi funkcjonalnościami, dzięki wbudowanej opcji importu-eksportu danych. Nowe narzędzie będzie też obsługiwać wersje historyczne JPK_VAT dla potrzeb ewentualnych korekt wcześniejszych okresów. Obecna wersja aplikacji nie będzie już aktualizowana.

Błędy w ewidencji JPK_VAT

Podatnicy, na prośbę naczelników urzędów skarbowych, będą mogli skorygować ewentualne błędy w złożonej ewidencji JPK_VAT. Jeżeli podatnik w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania, prześle skorygowany plik lub wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów wskazanych w wezwaniu, nie zostanie ukarany. Jednak na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania i wprowadzane błędy, będą uniemożliwiać weryfikację transakcji, naczelnicy urzędów będą mogli nałożyć karę 500 zł. Kary te mają charakter fakultatywny i będą nakładane w wyjątkowych sytuacjach.

Jak przygotować się do nowego JPK_VAT z deklaracją

Duże znaczenie ma m.in. dostosowanie procesów wewnętrznych w zakresie klasyfikacji i oznaczeń towarów oraz usług. W przygotowaniu się do nowego sposobu raportowania pomoże też weryfikacja bazy towarów i usług oraz przyporządkowanie właściwych oznaczeń grupy do każdego asortymentu. Warto sprawdzić, czy w swojej ofercie przedsiębiorca ma produkty i usługi, które trzeba oznaczać kodami GTU i ocenić, czy sprzedaje towary, usługi, czy też świadczenia złożone. Warto również sklasyfikować systemy magazynowe (towaru), sprzedażowe i wykorzystywane do fakturowania, a także zaktualizować oprogramowanie komputerowe. Istotne jest również odpowiednie przeszkolenie pracowników z wprowadzania nowych danych do systemu.

Źródło: Ministerstwo Finansów

2. Więcej czasu na zatwierdzenie sprawozdań finansowych przez niektóre jednostki

Przedłużone zostały terminy na zatwierdzenie sprawozdań finansowych dla niektórych jednostek. Minister Finansów podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji.

To kolejne działanie wprowadzone przez MF, ułatwiające funkcjonowanie jednostek w czasie epidemii. Wychodzi one naprzeciw oczekiwaniom spółdzielni mieszkaniowych oraz innych jednostek, które nie mogą zorganizować posiedzeń i podejmować uchwał o zatwierdzeniu sprawozdań finansowych z powodu dużej liczebności organów oraz obowiązujących ograniczeń.

Wprowadzone zmiany

Wydłużone zostały terminy na zatwierdzenie sprawozdań finansowych dla:

  • spółdzielni mieszkaniowych do 6 tygodni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii i odbycia walnego zgromadzenia,
  • pozostałych jednostek (z wyłączeniem spółek handlowych), które mają liczne organy zatwierdzające i nie mają możliwości podejmowania uchwał przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość – do 6 tygodni od dnia ustania tych przesłanek.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

  1. Nowe limity dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów

Dostajesz rentę z tytułu niezdolności do pracy, rentę rodziną lub masz mniej niż 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna) i dostajesz wcześniejszą emeryturę a jednocześnie dorabiasz? Od 1 września zmieniły się limity zarobkowe. Jeśli Twój przychód przekroczy 6531,90 zł, ZUS zawiesi Twoje świadczenie.

Możesz dorabiać do renty lub wcześniejszej emerytury do określonego limitu przychodów. Jeśli go przekroczysz, ZUS będzie musiał zmniejszyć lub zawiesić wypłatę Twojego świadczenia.

Jakie są konsekwencje przekroczenia limitów zarobkowych

ZUS ma obowiązek zawiesić Twoje świadczenie, gdy Twój przychód z działalności objętej obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi (np. z umowy o pracę) przekroczy 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Od 1 września kwota ta wynosi 6531,90 zł.

Zakład musi natomiast zmniejszyć Twoją wcześniejszą emeryturę lub rentę, gdy uzyskasz przychód większy niż 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (od 1 września kwota ta wynosi 3517,20 zł) , ale nie wyższy niż 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. ZUS zmniejszy Twoją emeryturę lub rentę o kwotę przekroczenia 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Jednak maksymalnie może zmniejszyć świadczenie o:

  • 620,37 zł, jeśli pobierasz wcześniejszą emeryturę albo rentę z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,
  • 465,31 zł, jeśli pobierasz rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy,
  • 527,35 zł, jeśli pobierasz rentę rodzinną i jesteś jedyną osobą, która jest do niej uprawniona.

Kiedy nie obowiązuje limit zarobkowy

Do swojego świadczenia możesz dorabiać bez ograniczeń, gdy:

  • dostajesz emeryturę i masz więcej niż 60 lat (kobieta) albo 65 lat (mężczyzna),
  • pobierasz rentę dla inwalidów wojennych albo inwalidów wojskowych, których niezdolność do pracy związana jest ze służbą wojskową,
  • dostajesz rentę rodzinną, która przysługuje po osobie uprawnionej do renty dla inwalidów wojennych lub rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć ma związek ze służbą wojskową,
  • pobierasz rentę rodzinną, której kwota jest wyższa od Twojej emerytury z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

2. Zasiłek dla bezrobotnych w górę

Od 1 września wzrasta zasiłek dla bezrobotnych. W pierwszych 90 dniach wyniesie on 1200 zł oraz 942,30 zł w pozostałym okresie posiadania prawa do zasiłku. Wyższe zasiłki otrzymają wszyscy bezrobotni.

Podwyższenie zasiłku dla bezrobotnych zakłada ustawa o dodatku solidarnościowym, która weszła w życie w drugiej połowie czerwca. 

Na jej mocy wprowadzony został dodatek solidarnościowy, który – w wysokości 1400 złotych – przysługiwał osobom, które straciły pracę w wyniku kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa.

Dodatek był przyznawany maksymalnie na 3 miesiące, w okresie od dnia 1 czerwca do dnia 31 sierpnia 2020 roku.

Wysokość zasiłku dla bezrobotnych od 1 września 2020 roku

Zasiłek wzrośnie do 1200 zł. Kwota ta będzie obowiązywała w okresie pierwszych 90 dni posiadania praw do zasiłku. Później zasiłek będzie przysługiwał w wysokości 942,30 zł. Przypomnijmy, że dziś to odpowiednio 881,30 zł i 692,00 zł.

– Podwyższoną kwotę zasiłku otrzymają wszyscy bezrobotni – nie tylko nowo rejestrujący się, ale też bezrobotni, którzy już pobierają zasiłek – zaznacza minister Marlena Maląg.

Podwyższenie kwoty zasiłku dla bezrobotnych wiąże się z podwyższeniem wszystkich świadczeń, których wysokość uzależniona jest od wysokości zasiłku dla bezrobotnych, np. stypendium przysługującego w okresie odbywania szkolenia, stażu czy przygotowania zawodowego dorosłych, dodatku aktywizacyjnego czy świadczenia integracyjnego dla uczestników Centrów Integracji Społecznej.

Pozostałe zasady dotyczące przyznawania obniżonej oraz podwyższonej kwoty zasiłku, w zależności od stażu pracy, pozostaną niezmienione.

Zmiana w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wprowadzona została również zmiana, która zakłada zaliczenie do 365 dni pracy warunkujących możliwość nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych okresu pracy w obniżonym wymiarze etatu i z obniżoną wysokością wynagrodzenia poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę w przypadku osób, którym na podstawie art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zmniejszono wymiar czasu pracy skutkujący obniżeniem wysokości wynagrodzenia poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Porady tygodnia

  1. Tylko do 30 września wnioski o zwrot zagranicznego VAT

Gdy prowadzimy działalność gospodarczą i podróżujemy służbowo do innych krajów UE, płacąc tam m.in. za paliwo, przejazdy autostradą, parkingi czy wstępy na targi, konferencje, to mamy prawo wystąpić o zwrot zagranicznego VAT. O zwrot występujemy w Polsce, wypełniając formularz VAT-REF. 30 września 2020 r. mija termin na złożenie wniosku o zwrot VAT od zakupów dokonanych za granicą w 2019 r.

  • Kto może się ubiegać o zwrot VAT

O zwrot zagranicznego VAT może się ubiegać polski podatnik, jeżeli:

  • nie ma siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu w kraju UE, w którym dokonał nabycia,
  • jest czynnym podatnikiem VAT,
  • nie dokonuje wyłącznie sprzedaży zwolnionej z VAT ani nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Ważne

Zwrotu nie uzyska podatnik, który prowadzi wyłącznie działalność zwolnioną z VAT czy to ze względu na określone czynności, czy z uwagi na niską wartość obrotów nieprzekraczającą rocznie 200 000 zł.

  •  Od jakich zakupów uzyskamy zwrot

Każdy zakup musi być udokumentowany fakturą lub dokumentem importowym. Czasem taki dokument trzeba dołączyć do wniosku.

Aby polscy podatnicy mogli wystąpić o zwrot VAT zapłaconego w innym kraju UE od dokonanych zakupów, nabyte towary i usługi muszą wykorzystać w Polsce do działalności opodatkowanej, która daje prawo do odliczenia VAT (art. 89 ust. 1h ustawy o VAT).

Jeżeli towary i usługi zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej i zwolnionej, to ustalając prawo do zwrotu, należy zastosować proporcję. To samo dotyczy tzw. wydatków samochodowych, gdy samochód jest wykorzystywany do celów mieszanych (art. 86a ustawy).

Źródło: https://inforfk.pl/aktualnosci/7808954,Tylko-do-30-wrzesnia-wnioski-o-zwrot-zagranicznego-VAT.html z dnia 02.09.2020 r.

2. Zarezerwuj przez internet wizytę w placówce ZUS

Zarezerwuj przez internet wizytę w placówce ZUS. Dzięki temu masz pewność, że nie będziesz czekać na obsługę.

Zaloguj się na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS na www.zus.pl.

Na swoim profilu PUE w „Panelu Ogólnym” wybierz:

  • zakładkę „Wizyty”, a następnie „Rezerwacja wizyty”,
  • placówkę ZUS, w której chcesz umówić wizytę,
  • sprawę, której dotyczy Twoja wizyta,
  • dogodny dla Ciebie dzień i godzinę wizyty.

Po zarezerwowaniu wizyty otrzymasz od nas sms-a z potwierdzeniem rezerwacji.

W wybranym przez Ciebie terminie pracownik ZUS będzie na Ciebie czekał.

Po przybyciu do placówki będziesz musiał podać swój login PUE.

Jeśli będziesz chciał uzyskać informacje ze swojego konta w ZUS, powinieneś mieć przy sobie dokument tożsamości.

W każdej chwili możesz anulować zarezerwowaną wizytę.

Jeśli nadal nie masz profilu na portalu PUE, to ZUS zachęca do jego założenia – Jak założyć profil na PUE ZUS.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Porady tygodnia

  1. Pracodawca powinien poinformować o monitoringu wizyjnym

Zasady stosowania monitoringu wizyjnego w miejscu pracy reguluje Kodeks pracy. Ale pamiętajmy, że w momencie nagrywania obrazu przez kamery, obejmującego wizerunek pracowników, dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Zatem pracodawca w tym przypadku powinien również brać pod uwagę przepisy RODO. Jak zadbać o pracowników oraz mienie pracodawcy, jednocześnie robiąc to w zgodzie z ogólnym rozporządzaniem?

Europejska Rada Ochrony Danych przyjęła 10 lipca 2019 r. Wytyczne 3/2019 w sprawie przetwarzania danych osobowych przez urządzenia wideo, które mają na celu wyjaśnienie, w jaki sposób RODO ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych w przypadku korzystania z urządzeń wideo oraz zapewnienie spójnego stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych w tym zakresie. Wskazują one m.in., że dokonując wyboru rozwiązań technicznych administrator powinien brać pod uwagę technologie przyjazne prywatności, które zwiększają bezpieczeństwo. Przykładami takich technologii są systemy umożliwiające maskowanie lub mieszanie obszarów, które nie są istotne dla obszaru objętego nadzorem.

Pracodawca, decydując się na założenie monitoringu wizyjnego w zakładzie pracy, powinien określić konkretny cel, w którym będzie on wykorzystywany. Monitoring ma służyć zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia, lub kontroli produkcji, lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, a obszar nadzoru może obejmować teren zakładu pracy lub teren wokół zakładu pracy.

Nagrywasz? Informuj

Pracodawca korzystający z monitoringu powinien poinformować osoby, które potencjalnie mogą zostać nim objęte, o tym, że monitoring jest stosowany i jaki obszar jest nim objęty. Powinien spełnić także obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 RODO, czyli m.in.  podać swoją nazwę, adres, obszar oraz cel monitorowania, okres przetwarzania danych – co ma również istotne znaczenie dla dochodzenia roszczeń, czy też wskazać ewentualnych odbiorców danych.

Pracownicy natomiast muszą mieć świadomość, że w miejscu, w którym się znajdują, wprowadzono monitoring. Pracodawca, zgodnie z kodeksem pracy, oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed jego uruchomieniem.

Tablice informujące o zainstalowanym monitoringu powinny być widoczne, umieszczone w sposób trwały w niezbyt dużej odległości od nadzorowanych miejsc. Ich wymiary muszą być proporcjonalne do miejsca, gdzie zostały umieszczone. Stosowane mogą być dodatkowo piktogramy informujące o objęciu dozorem kamer. Z uwagi na to, że należy dopełnić obowiązku informacyjnego określonego w art. 13 RODO, nie jest jednak wystarczające oznaczenie obszaru objętego monitoringiem jedynie piktogramami. Nie oznacza to jednak konieczności umieszczania wszystkich informacji wskazanych w tym przepisie przy tabliczce informacyjnej. W takiej sytuacji możliwe jest zastosowanie warstwowych not informacyjnych. A więc na tablicy wystarczające mogą być informacje o tym przez kogo, w jakim celu i na jakich podstawach prawnych jest prowadzony monitoring oraz dane kontaktowe IOD, jeżeli został powołany. Należy także poinformować jaki obszar obejmuje monitoring, jakie prawa ma osoba obserwowania oraz gdzie możemy zapoznać się z dodatkowymi informacjami na ten temat.

Jednocześnie, należy podkreślić, że pracodawca powinien zamieścić informacje o celach, zakresie oraz sposobie zastosowania monitoringu w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Wizja, bez fonii

Monitoring to środek techniczny umożliwiający rejestrację obrazu. Co za tym idzie – monitoring wizyjny nie może nagrywać dźwięku. Stosowanie kamer rejestrujących również dźwięk może, w przypadkach nieuregulowanych przepisami prawa, zostać uznane za naruszenie prywatności oraz za nadmiarową formę przetwarzania danych, a co za tym idzie wiązać się z odpowiedzialnością nie tylko administracyjną i cywilną ale również i karną. Ponadto, w trakcie nagrania obrazu i dźwięku za pośrednictwem kamery będzie dochodzić do ujawnienia tajemnic prawnie chronionych.

Kodeks pracy zawiera zamknięty katalog miejsc, w których założenie monitoringu jest zabronione. Są to np. łazienki, szatnie czy pomieszczenia socjalne, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji określonego celu i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób. Monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Monitorowany obszar powinien zostać ograniczony również do niezbędnego zasięgu, tak aby przetwarzać dane, które są niezbędne do realizacji celu, w jakim monitoring ten został zastosowany.

Warto podkreślić, że przywołana regulacja daje pracodawcy uprawnienie skorzystania z monitoringu wizyjnego, nie jest to zatem jego obowiązek. Wprowadzenie tej formy monitoringu powinno być poprzedzone wnikliwą analizą jej konieczności, tym samym uznania, że do zapewnienia bezpieczeństwa np. pracownikom, nie można zastosować mniej ingerujących w prywatność środków umożliwiających zapewnienie tego bezpieczeństwa.

Kodeks pracy przewiduje zamknięty katalog sytuacji wprowadzenia tej szczególnej formy przetwarzania danych osobowych. Nie można zatem wykraczać poza jego zakres i stosować to uprawnienie w celu oceny jakości wykonywanej pracy przez pracowników. Narusza to bowiem ich prywatność, a pracownicy mają do niej prawo nawet w miejscu wykonywania swojej pracy.

Pracodawca stosując narzędzia ingerujące w prywatność pracowników musi przestrzegać pewnych zasad i pamiętać, że życie prywatne może rozciągać się na działalność zawodową jednostki.

Udostępniaj nagranie pracownikowi, jeśli otrzymasz takie żądanie

Pracodawca, od którego pracownik domaga się udostępnienia dotyczących go nagrań z monitoringu wizyjnego powinien wziąć pod uwagę to żądanie. Podstawą takiego działania będzie art. 15 ust. 1 RODO. Administrator ma obowiązek udostępnić osobie informacji związanych z przetwarzaniem jej danych osobowych, jak cel przetwarzania, kategorię danych osobowych, odbiorców lub kategorii odbiorców, którym dane osobowe zostały lub zostaną ujawnione, planowanego okresu przechowywania danych osobowych oraz innych informacji wskazanych w przywołanym przepisie.

Należy pamiętać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 RODO – Osoba, której dane dotyczą, jest uprawniona do uzyskania od administratora potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe jej dotyczące. Administrator dostarcza osobie, której dane dotyczą, kopię danych osobowych podlegających przetwarzaniu (np. kopię nagrań monitoringu). Jeżeli osoba ta zwraca się o kopię drogą elektroniczną, i jeżeli nie zaznaczy inaczej, informacji udziela się w powszechnie stosowanej formie elektronicznej.

Źródło: Urząd Ochrony Danych Osobowych

2. Do końca sierpnia 2020 r. producenci rolni mogą wnioskować o zwrot akcyzy

Producenci rolni mogą drugi raz w tym roku złożyć wniosek o zwrot akcyzy zapłaconej od nabytego oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48, CN 2710 20 11 do CN 2710 20 19 oraz CN 3826 00, wykorzystywanego do produkcji rolnej. Zwrot przysługuje z faktur zakupowych za okres luty-lipiec 2020 r. Stawka zwrotu akcyzy wynosi 1,00 zł na 1 litr oleju. Termin na złożenie wniosku mija 31 sierpnia 2020 r.

Podmiotami uprawnionymi do składania wniosków są producenci rolni, czyli:

  • osoby fizyczne,
  • osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej

– które są posiadaczami gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Wnioski o zwrot składa się do właściwego:

  • wójta,
  • burmistrza lub
  • prezydenta miasta.

Wyboru organu dokonuje się w zależności od miejsca (gminy), w którym zlokalizowane są grunty. Jeżeli jeden producent rolny ma grunty rolne zlokalizowane w kilku gminach, to musi złożyć odrębne wnioski w każdej z tych gmin.

W 2020 r. producenci rolni mogą składać wnioski o zwrot z wykorzystaniem wzoru określonego rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 20 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz.U. poz. 2466).

W sierpniu 2020 r. producenci mogą wnioskować o zwrot akcyzy od oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48, CN 2710 20 11 do CN 2710 20 19 oraz CN 3826 00, nabytego w okresie od 1 lutego do 31 lipca 2020 r.

Pieniądze powinny być wypłacone do 31 października 2020 r. gotówką w kasie urzędu lub na rachunek bankowy.

O tym, jak obliczyć kwotę do zwrotu, pisaliśmy w numerze 2/2020 BV w artykule “Do końca lutego 2020 r. producenci rolni mogą wnioskować o zwrot akcyzy”.

Oprac. Joanna Dmowska

Źródło: https://inforfk.pl/aktualnosci/7793582,Do-konca-sierpnia-2020-r-producenci-rolni-moga-wnioskowac-o-zwrot-akcyzy.html

Porady tygodnia

  1. Za święto 15 sierpnia należy się wolne

Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (15 sierpnia) przypada w tym roku w sobotę. Oznacza to, że pracodawcy muszą wyznaczyć pracownikom, którzy mają taki dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, inny dzień wolny od pracy. Powinni to zrobić w ramach okresu rozliczeniowego, w którym występuje święto 15 sierpnia.

Obowiązek oddania dnia wolnego za święto przypadające w sobotę wynika z tego, że taki dzień jest traktowany jako dzień wolny z tytułu święta. Natomiast pracownikom trzeba jeszcze zapewnić dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pracownicy nie korzystają bowiem z dnia wolnego z takiego tytułu, jeżeli święto przypada w sobotę. Nie będą mieli zatem zachowanego przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Dotyczy to przede wszystkim pracowników, którzy mają wyznaczoną sobotę jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

Przepisy prawa pracy nie narzucają konkretnego terminu wykorzystania wolnego w zamian za święto przypadające w wolną sobotę, wskazują tylko ramy czasowe, do kiedy trzeba udzielić takiego dnia wolnego. Nie nakazują również, aby cała załoga z tej samej firmy odebrała wolne w tym samym terminie. Decyzję w tym zakresie podejmuje pracodawca. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby poszczególni pracownicy wykorzystywali wolne w różnych terminach.

Wyznaczanie dnia wolnego za święto w sobotę

Pracodawca, wyznaczając pracownikowi dzień wolny za święto przypadające w sobotę, powinien:

Krok 1. Wyznaczyć dzień wolny w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym występuje święto

Wyznaczenie dnia wolnego może nastąpić przed świętem występującym w sobotę lub po tym święcie, byleby nastąpiło w ramach okresu rozliczeniowego, w którym to święto występuje.

PRZYKŁAD

W firmie obowiązuje 3-miesięczny okres rozliczeniowy, który przypada od 1 lipca do 30 września 2020 r. Pracownicy mają wolne soboty z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pracodawca powinien im zatem wyznaczyć dzień wolny za święto przypadające w sobotę 15 sierpnia. Pracodawca zaplanował taki dzień wolny w piątek 17 lipca br. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

Nie jest dopuszczalne udzielanie dnia wolnego w innym okresie rozliczeniowym, ponieważ czas pracy pracownika rozliczamy w obrębie danego okresu rozliczeniowego.

Krok 2. Pracownikowi za święto w sobotę trzeba wskazać cały dzień wolny

Za święto przypadające w sobotę nie można wyznaczyć pracownikom wolnych kilku dni w łącznym wymiarze 8 godzin. Pracownik musi mieć oddany cały dzień wolny, aby zachować przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy.

PRZYKŁAD

Pracodawca wyznaczył pracownikom pracującym po 8 godzin od poniedziałku do piątku w systemie podstawowym za święto przypadające w sobotę 15 sierpnia wolne 31 sierpnia 2020 r. w wymiarze 4 godzin i wolne 1 września br. w wymiarze 4 godzin. Takie postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. Pracownicy nie mieli bowiem całego dnia wolnego, tylko 2 dni częściowo wolne.

Krok 3. O wyznaczeniu dnia wolnego trzeba poinformować pracowników w sposób przyjęty w zakładzie pracy

O tym, jaki dzień został wyznaczony jako wolny za święto w sobotę, trzeba poinformować pracowników np. poprzez przekazanie im takiej informacji pocztą elektroniczną lub wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń. Wyznaczenie dnia wolnego za sobotę nie musi natomiast zostać wprowadzone do przepisów wewnątrzzakładowych, np. regulaminu pracy czy układu zbiorowego pracy.

Źródło: https://inforfk.pl/aktualnosci/7779963,Za-swieto-15-sierpnia-nalezy-sie-wolne.html z dnia 27.07.2020 r.

2. Na wizytę w ZUS można umówić się przez internet

Od 23 lipca br. ponownie można elektronicznie zarezerwować wizytę w placówkach ZUS przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Na PUE ZUS można zarezerwować wizytę w dowolnie wybranej placówce i wybrać dogodny dla siebie dzień i godzinę planowanej wizyty.

Wystarczy na swoim profilu PUE w „Panelu Ogólnym” wybrać zakładkę „Wizyty”, a następnie „Rezerwacja wizyty”.

Placówki ZUS przyjmują klientów od wtorku do piątku w godzinach 8:00–15:00, a w poniedziałki w godzinach 8:00–18:00.

ZUS zachęca do zakładania profili na PUE ZUS i korzystania z usług elektronicznych.

Konto na PUE ZUS można założyć bez wychodzenia z domu, korzystając z Profilu Zaufanego (link do strony zewnętrznej) lub bankowości elektronicznej.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Porady tygodnia

  1. Od 25 lipca ruszy rejestracja firm chcących przystąpić do programu “Polski Bon Turystyczny”

Od 31 lipca br. rodzice dzieci do 18. roku życia będą mogli rejestrować się w systemie PUE ZUS i składać wnioski o przyznanie bonu turystycznego – powiedział wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy. Bony dostaną sms-em w postaci kodu. Od 25 lipca ma ruszyć rejestracja firm.

Wiceszef resortu rozwoju zaznaczył, że od 25 lipca będą mogli rejestrować się za pośrednictwem PUE ZUS na liście podmiotów turystycznych przedsiębiorcy zainteresowani przystąpieniem do programu Polski Bon Turystyczny.

„Lista ta będzie udostępniona na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej” – wskazał Gut-Mostowy. Zapewnił, że pierwsze przelewy do przedsiębiorców turystycznych, którym klienci zapłacili za usługi bonem, „nastąpią najpóźniej w ciągu 14 dni”.

„Od 31 lipca rodzice dzieci do 18. roku życia będą mogli rejestrować się w systemie PUE ZUS i składać wnioski o przyznanie świadczenia” – powiedział Gut-Mostowy. Dodał, że dostaną bony w postaci kodu – sms-em.

Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym weszła w życie w sobotę, 18 lipca br. Świadczenie w formie bonu turystycznego będzie przyznawane na dziecko, na które przysługuje świadczenie wychowawcze lub dodatek wychowawczy Rodzina 500 plus. Dotyczy to także dzieci, których rodzice pobierają świadczenie rodzinne za granicą i 500 plus im się nie należy. Na każde dziecko przysługuje jeden bon w wysokości 500 zł. W przypadku dziecka z niepełnosprawnością przysługuje dodatkowy bon o wartości 500 zł.

Według resortu rozwoju za pomocą bonu będzie można płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski. Bon jest ważny do 31 marca 2022 r. i nie podlega wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze.

Obsługa bonu będzie odbywać się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Aby skorzystać z bonu, należy mieć profil na PUE. Można go założyć m.in. przy pomocy Profilu Zaufanego oraz bankowości elektronicznej.

Podmioty turystyczne zainteresowane przystąpieniem do programu Polski Bon Turystyczny będą mogły zarejestrować się za pośrednictwem PUE ZUS. Tam też będą miały dostęp do swoich rozliczeń.

Lista zarejestrowanych podmiotów będzie udostępniana na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej. POT ma też ustalać prawo do bonu na podstawie danych z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i sprawdzać uprawnienia podmiotów turystycznych.

Płatności bonem mają być realizowane w oparciu o komunikację SMS. Chcąc zapłacić bonem za usługę turystyczną, trzeba będzie okazać podmiotowi turystycznemu specjalny numer przypisany do bonu, a następnie jednorazowy kod autoryzacyjny otrzymany sms-em.

Źródło: PAP

2. Nowy formularz VAT-CS – zawiadomienie o prowadzeniu w Polsce magazynu call-off stock

Podatnik lub podatnik podatku od wartości dodanej prowadzący magazyn w Polsce, do którego wprowadzane są towary w procedurze magazynu typu call-off stock ma obowiązek złożenia w terminie 14 dni od dnia pierwszego wprowadzenia towarów do magazynu w tej procedurze, zawiadomienia o prowadzeniu magazynu wykorzystywanego w procedurze magazynu typu call-off stock.

Zawiadomienie składa w formie eletronicznej za pomocą utworzonego w tym celu formularza VAT-CS przez system e-deklaracje.

Podatnicy, którzy wprowadzali towary do magazynu w tej procedurze przed 1 lipca 2020 r. mieli obowiązek złożenia zawiadomienia do 15 lipca br.

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Porady tygodnia

  1. Do 13 lipca zgłoś dane do CRBR
  • Przypominamy, że 13 lipca 2020 r. upływa termin na zgłoszenie informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
  • Obowiązek dotyczy spółek, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR, tj. przed 13 października 2019 r.
  • Spółki, które zostały wpisane do KRS po 13 października 2019 r., mają obowiązek zgłaszać dane do CRBR nie później niż w terminie 7. dni od dnia wpisu do KRS.

Przeczytaj szczegółowe informacje nt. terminu zgłaszania danych do CRBR przez spółki, wpisane do KRS przed 13 października 2019 r.

Kto zgłasza i aktualizuje dane w CRBR?
  • spółki jawne,
  • spółki komandytowe,
  • spółki komandytowo-akcyjne,
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • spółki proste spółek akcyjnych (od 1 marca 2021 r.)
  • spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).
Jak zgłosić dane do CRBR?

Zgłoszenie danych do CRBR jest bezpłatne i odbywa się wyłącznie elektronicznie na stronie rejestru CRBR.

Informacje o CRBR znajdują się na

Źródło: Ministerstwo Finansów

 

2. Przedłużenie terminów w zakresie podatku akcyzowego

Do 31 sierpnia 2020 r. przedłużono1 obowiązywanie okresu przejściowego, w którym można stosować dotychczasowe przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania akcyzą paliw opałowych. Tym samym, przedsiębiorcy handlujący paliwami opałowymi i nabywcy takich paliw, mogą do końca sierpnia 2020 r. sprzedawać lub kupować paliwa do celów grzewczych bez konieczności składania zgłoszeń rejestracyjnych uproszczonych w zakresie podatku akcyzowego. W tym okresie podmioty te będą też mogły pobierać i składać oświadczenia o przeznaczeniu tych paliw w postaci papierowej.

W rozporządzeniu z 30 czerwca 2020 r. Minister Finansów2 zaniechał poboru akcyzy w odniesieniu do płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich, w stosunku do których obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstanie w okresie od 1 lipca 2020 r. do 30 września 2020 r.

Rozporządzenie weszło w życie 1 lipca 2020 r.

Wydanie rozporządzenia ma związek z pandemią COVID-19, która spowodowała liczne ograniczenia dla podmiotów.

Od 1 lutego 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. ww. wyroby były objęte stawką zerową.

 

1Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 568)

2w sprawie zaniechania poboru podatku akcyzowego od płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich (Dz. U. poz. 1159)

Źródło: Ministerstwo Finansów

Porady tygodnia

O nowe świadczenie mogą wnioskować osoby, z którymi po 15 marca 2020 r. pracodawca rozwiązał umowę o pracę za wypowiedzeniem lub ich umowa o pracę na czas określony wygasła po tym terminie. Warunkiem otrzymania dodatku solidarnościowego jest też podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę przez łączny okres co najmniej 60 dni w 2020 r.

Dodatek solidarnościowy wynosi 1400 zł miesięcznie i przysługuje od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r. Można go otrzymać najwcześniej za miesiąc, w którym osoba uprawniona złożyła wniosek.

Świadczenie przysługuje również bezrobotnym już zarejestrowanym w urzędzie pracy. W takiej sytuacji urząd pracy zawiesi dotychczas wypłacany zasiłek dla bezrobotnych lub stypendium wypłacane na szkolenia oraz podnoszenie kwalifikacji.

Ważne!
Za okres wypłaty dodatku solidarnościowego nie przysługuje prawo do zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego. Dlatego, osoba niezdolna do pracy z powodu choroby powinna wystąpić o świadczenie, które jest dla niej bardziej korzystne finansowo.

Termin składania wniosków o dodatek solidarnościowy upływa 31 sierpnia 2020 r.  Wniosek można złożyć wyłącznie elektronicznie przez portal Platforma Usług Elektronicznych ZUS (wniosek EDS). Dokument musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym, podpisem osobistym (e-dowód) lub profilem PUE.

Informacja o przyznaniu prawa do dodatku solidarnościowego lub decyzja o odmowie będą dostępne również na portalu PUE ZUS. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku dodatek solidarnościowy trafi na wskazany we wniosku rachunek bankowy.

Więcej szczegółów dotyczących tej formy wsparcia i informacje na temat sposobu jej uzyskania – dodatek solidarnościowy.

Materiały uzupełniające

Źródło: ZUS

 

2. Tarcza antykryzysowa 4.0 opublikowana w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw opublikowana została 23.04.2020 r., tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0 – ustawa wprowadzająca m.in. dopłaty do kredytów dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu pandemii.

Większa część przepisów ustawy wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Ustawa zawiera jednak także regulacje, które wchodzą w życie wstecznie oraz w różnych, przyszłych terminach.

Ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID­­-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID­­-19 wprowadza m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów dla firm, które znalazły się w trudnej sytuacji przez koronawirusa.

Chodzi o pożyczki udzielane przez banki na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom. Ustawa przewiduje, że pomoc w formie dopłat do odsetek kredytów będzie można łączyć np. z pomocą de minimis czy gwarancjami. Tarcza 4.0 wprowadziła też przepisy dot. wakacji kredytowych – będzie można zawiesić spłatę kredytu maksymalnie do trzech miesięcy.

Nowe przepisy mają również zapobiec wrogim przejęciom polskich firm przez zagraniczne podmioty spoza UE. Strona rządowa tłumaczyła, że takie rozwiązanie jest konieczne ze względu na COVID-19, który może powodować, iż wycena krajowych firm może być niska.

Tarcza 4.0 przewiduje też złagodzenie reguły finansowej, przez co samorządy będą mogły się bardziej zadłużyć. Ustawa stanowi m.in., że samorządy będą mogły przeznaczyć pieniądze z tzw. funduszu korkowego na przeciwdziałanie COVID-19 oraz wywołanych nim sytuacji kryzysowych. Pozwoli ona również wcześniej przekazać gminom raty w części oświatowej.

Nowe przepisy wprowadzają również zmiany w Prawie zamówień publicznych. Według rządu mają one ułatwić prowadzenie przetargów w dobie pandemii i pomóc firmom realizującym inwestycje.

Tarcza 4.0 wydłuża do 28 czerwca br. okres, w którym przysługuje zasiłek opiekuńczy.

Źródło: PAP

Porady tygodnia

  1. Wydłużenie terminu na wpłaty zaliczki na PIT oraz podatku zryczałtowanego

Wydłużenie terminu na wpłaty zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego przewiduje opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów. W zależności od rodzaju płatności termin minie w sierpniu, październiku bądź grudniu br.

Projekt zakłada, że w przypadku zaliczek na podatek oraz zryczałtowanego podatku pobranych przez płatników w marcu 2020 r., termin na ich wpłatę zostanie przedłużony do 20 sierpnia 2020 r., zaś w przypadku pobranych w kwietniu 2020 r.do 20 października 2020 r.

W przypadku zaliczek na podatek od wypłat lub świadczeń ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego a także zaliczek na podatek oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat lub świadczeń z działalności wykonywanej osobiście oraz z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych pobranych w maju 2020 r., termin ich wpłaty zostanie przedłużony do 20 grudnia 2020 r.

Jak uzasadnia resort finansów, w związku z trwającym stanem epidemii COVID-19 oraz negatywnymi konsekwencjami ekonomicznymi ponoszonymi przez podatników i płatników PIT zasadne jest wprowadzenie rozwiązań ułatwiających wywiązywanie się przez nich z ustawowego obowiązku wpłaty zaliczek na podatek oraz zryczałtowanego podatku dochodowego pobranych od podatników.

Ministerstwo informuje, że rozwiązania zaproponowane w projekcie rozporządzenia wpłyną na zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, które mają udziały we wpływach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jedynie w ujęciu miesięcznym.

“Pozostaną bez wpływu na wysokość dochodów sektora finansów publicznych w ujęciu rocznym” – podkreślono.

W uzasadnieniu MF przypomina, że pobrane zaliczki oraz kwoty zryczałtowanego podatku płatnicy przekazują w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek). Jednak w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem covid-19 przedłużono termin wpłaty zaliczek na podatek pobranych w marcu i kwietniu 2020 r. do dnia 1 czerwca 2020 r.

Rozwiązanie to obejmuje płatników, którzy ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. Dotyczy też płatników dokonujących świadczeń z tytułu działalności wykonywanej osobiście oraz z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych.

Źródło: PAP
2. Od 1 czerwca emeryci dorobią więcej

Od 1 czerwca seniorzy będą mogli więcej dorobić do swoich świadczeń – informuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Renciści oraz osoby pobierające wcześniejsze emerytury będą mogli zarobić bez żadnych konsekwencji do 3732,10 zł. Po przekroczeniu tej kwoty świadczenie będzie zmniejszane lub zawieszane.

“Do emerytur i rent można dorabiać, trzeba jednak pamiętać o tym, że istnieją limity przychodów. Ich przekroczenie może spowodować, że ZUS zmniejszy lub zawiesi wypłatę świadczenia. Nie dotyczy to jednak wszystkich świadczeniobiorców. O limitach muszą pamiętać tzw. wcześniejsi emeryci, którzy nie osiągnęli wieku emerytalnego (60 lat dla kobiety i 65 lat dla mężczyzny), oraz renciści” – przypomina rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

Emeryci, którzy ukończyli powszechny wiek emerytalny, mogą dorabiać do swojej emerytury bez ograniczeń. Bez ograniczeń mogą również dorabiać niektórzy renciści. Chodzi o osoby, które pobierają renty dla inwalidów wojennych, inwalidów wojskowych, których niezdolność do pracy związana jest ze służbą wojskową. Ten przywilej dotyczy również rent rodzinnych przysługujących po uprawnionych do tych świadczeń.

Bez ograniczeń zarobkować mogą także osoby pobierające rentę rodzinną, która jest kwotowo korzystniejsza od ustalonej emerytury z tytułu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego.

Emerytura lub renta są zmniejszane, gdy uzyskany przychód jest większy niż 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kraju. Od 1 czerwca kwota ta wyniesie 3732,10 zł brutto.

Świadczenie jest zawieszane wówczas, gdy przychód przekroczy 130 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Od 1 czerwca kwota ta będzie wynosić 6931,00 zł. Inaczej jest w przypadku renty socjalnej – ona jest zawieszana po przekroczeniu 3732,10 zł przychodu.

Jeśli przychód przekroczy 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ale nie będzie wyższy niż 130 proc., to świadczenie zostanie zmniejszone o kwotę przekroczenia, nie więcej jednak niż 620,37 zł dla emerytury i renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, 465,31 zł dla renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy, 527,35 zł dla renty rodzinnej, do której uprawniona jest jedna osoba.

Źródło: PAP